شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی قوه قضائیه «اختیارات» ظریف برای تبادل زندانیان را رد کرد

 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت، با رد اختیارات محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه این کشور درباره تبادل زندانیان با آمریکا، از او خواست تا درباره این موضوع اظهارنظر نکند.

اسماعیلی که در یک نشست خبری در تهران سخن می‌گفت، درباره اظهارات ظریف در سفر به نیویورک درباره تبادل زندانیان آمریکایی و ایرانی گفت: «اولاً قوه قضائیه، قوه مستقل است و متولی و متکفل امور قضایی از جمله مسئله زندانیان با قوه قضائیه است.»

او با تأکید بر این که «در دوره جدید مذاکره‌ای در ارتباط با تبادل زندانیان انجام نشده است»، خطاب به ظریف و دیگر مقام‌های دولتی گفت: «انتظار ما از همه عزیزان و بزرگواران این است که در ارتباط با موضوعات مرتبط با قوه قضاییه اظهارنظر نکنند یا با هماهنگی دستگاه قضا باشد.»

این مقام دستگاه قضائی ایران با این حال گفت که این دستگاه «در صورتی که ضوابط و مقررات ایجاب کند و مراجع ذی صلاح تصمیم بگیرند، همکاری لازم را خواهد داشت.»

وزیر خارجه ایران به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت نیز گفت که از اختیاراتی برای مبادله زندانیان برخوردار است.

ظریف تاکید کرد: «این مبادله بین آمریکایی‌های زندانی در ایران و ایرانیانی صورت خواهد گرفت که به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا، زندانی‌اند.»

پیشتر وزیر امور خارجه ایران در آخرین سفر خود به نیویورک ضمن ابراز ناراحتی از وضعیت نازنین زاغری زندانی دو تابعیتی ایرانی‌-بریتانیایی، بلافاصله به وضعیت زندانی ایرانی دیگری به نام نگار قدس کنی اشاره کرد که در استرالیا به اتهام آن چه که او «خرید و فروش تجهیزات، برای یک شرکت رسانه‌ای ایرانی» نامید در زندان است.

پس از این اظهارات، جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، پیشنهاد ظریف، همتای ایرانی‌اش، برای مبادله نازنین زاغری با یک زندانی زن ایرانی در استرالیا را رد کرد.

ظریف بعدا حرفش را تغییر داد و گفت این تبادل، زندانیان اروپایی همچون نازنین زاغری را شامل نمی‌شود.

اکنون نیز سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته است که «نازنین زاغری نیز پرونده محکومیت دارد و در حال تحمل کیفر است. پرونده مفتوح دیگری نیز دارد که در دست رسیدگی است و این پرونده هم در فرصت مناسب رسیدگی می شود.»

ایران علاوه بر زندانیان دوتابعیتی، برخی از شهروندان آمریکایی را نیز در زندان‌های خود دارد، از جمله مایکل وایت، عضو سابق نیروی دریایی آمریکایی که به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More