شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران اینترنشنال: مردم بیش از این نمی‌توانند تحمل کنند

شاهزاده رضا پهلوی، در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران‌اینترنشنال، مردم ایران را به ادامه اعتراضات فراخواند و گفت که رمز اصلی پیروزی آنان «یکصدایی و یکپارچگی» است.

شاهزاده رضا پهلوی، درباره مسئولیت خود در شرایط کنونی ایران، گفت: «مسئولیت من نه بیشتر و نه کمتر از هر ایرانی دیگری است، چون امروز باید همگی یکصدا به فکر یک آینده بهتری باشیم.»

او با بیان این که امروز وضعیت به جایی رسیده که «مردم دیگر نمی‌توانند بیش از این تحمل کنند»، ادامه داد: «نکته کلیدی، تمرکز بر هدف اصلی است. از هر زمانی بیشتر امروز یکصدایی و یکپارچگی عامل و رمز اصلی پیروزی مردم در مقابل این حکومت سرکوبگر است و خواهد بود.»

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به این که «چه اقداماتی در نظر دارید»، گفت: «در وهله اول، بررسی وضعیت آنی که مردم دارند.»

او به اقدامات نظام علیه اعتراضات مردمی، نظیر «تلاش برای سرکوب، تیراندازی به سوی مردم، قطع کردن اینترنت و مسائل از این قبیل» اشاره کرد و گفت: «شب و روز دوستانی در داخل و خارج مشغول هستند که ببیند به چه وضعی می‌شود این مسائل را پیگیری کرد و راه‌حل‌های عملی و تاکتیک‌های متناسب با وضعیت آنی را در جاهای مختلف مملکت به اجرا گذاشت.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به پیشینه اعتراضات اخیر در ایران، تاکید کرد: «اصولا حرکت‌هایی که از چندین ماه پیش آغاز شد و امروز دارد به فاز جدیدی می‌رسد، نشانگر این است که خیلی بیشتر امروز شعارها در چهار گوشه مملکت یکی شده است و این علامت بسیار خوبی است.»

او گفت: «چندین کلیپی که اخیرا دیدم نشان دهنده این است که حتی برخورد مردم با نیروهای انتظامی بسیار بجا و مناسب است؛ یعنی یک دیسیپلین اجتناب از هر نوع خشونت و برخورد شدید، برای این که راه را باز بگذارد که نیروهای انتظامی سرانجام بدانند وقتش رسیده از این رژیم بکنند و به مردم ملحق شوند.»

او با این حال اضافه کرد که «البته این کار یک‌شبه نیست و زمان می برد، ولی هر چقدر بیشتر این مقاومت ادامه داشته باشد و به خصوص هر چه قدر تعداد مردم در خیابان‌ها بیشتر شود امکان یا انگیزه سرکوب برای نظام خیلی کمتر خواهد شد و هزینه‌اش به مراتب خیلی بیشتر.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «این یک موازنه قدرت واقعی است، بین زمانی که حکومت سرکوبگر وادار می‌شود به عقب‌نشینی در مقابل سیل اعتراض و حضور مداوم مردم در صحنه.»

او ضمن این که از مردم ایران خواست «امیدشان را از دست ندهند»، ابراز امیدواری کرد: «بالاخره موفق خواهند بود، برای من هیچ وقت این [موضوع] شکی نداشت. مقاومت را ادامه دهند و متوجه خواهند شد که دیر یا زود علائمش را در نحوه عمل رژیم [خواهند دید] و به خصوص فاکتور اصلی یک گذر از این حکومت بدون خونریزی و کشتار، وصل شدن و همراه شدن نیروهای انتظامی با مردم و کندن از این نظام.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی گفت: «نظام همیشه سعی می‌کند برای مسایلش یک چیزی را بهانه بگیرد. فکر نمی‌کنم که مردم ایران منتظر عملکرد یا حرف من یا خانواده‌ام بودند برای این که اعتراض خودشان را بر علیه این نظام این روزها نشان بدهند.»

خامنه‌ای روز یکشنبه در اولین واکنش به اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین به پیام شاهزاده رضا پهلوی، شهبانو فرح پهلوی و مریم رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق ایران اشاره کرد و گفت: «همه‌ مراکز شرارت دنیا علیه ما، این کارها را تشویق کردند؛ از خانواده‌ منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ خبیث و جنایت‌کار منافقین، اینها دارند مرتبا در فضای مجازی و در جاهای دیگر تشویق می‌کنند.»

اما شاهزاده رضا پهلوی در این باره گفت: «این که [مردم] اسم ما را می‌آورند، روی علاقه و باوری است که به هر حال کارنامه خدماتی که خانواده من، پدر و مادر من به خصوص در زمان خودشان انجام دادند.»

شاهزاده رضا پهلوی با بیان این که این محبت و احساس مردم، او را «کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد»، گفت که این نشانگر فکر و مقایسه‌ای است که امروز مردم درباره «آنچه چهل سال پیش بود» دارند.

او با این حال تاکید کرد: «اما مسئله من و خانواده‌ام نیست، مسئله همچنان مسئله آزادی مملکت است، رسیدن به حکومت مردمی است و اگر من یا دیگران بتوانیم خدمتی در این راه کنیم، این وظیفه‌ای است که رسالت ایرانی ما را و وظیفه میهنی ما را بازگو می‌کند. حالا اگر شخصی در این وسط حرص می‌خورد از این بابت، بگذارید [این] مشکل خودش باقی بماند، ولی مشکل مردم گذر این نظام است و بس.»

مردم معترض ایران در تظاهرات خود با اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی شعارهایی از جمله «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «مرگ بر دیکتاتور»، «ما دیگه خسته شدیم»،‌ «‌برادر ارتشی چرا برادر کشی»، «رضا شاه، روحت شاد»،‌ «نه غزه،‌ نه لبنان،‌ جانم فدای ایران»، «پول نفت گم شده، خرج فلسطین شده»، «اسلامو پله کردین، مردمو ذله کردند» و... سر دادند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More