شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمخانی: تا وقتی سوریه بخواهد آنجا می‌مانیم

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با تاکید دوباره بر حمایت جمهوری اسلامی از سوریه گفت نیروهای نظامی ایران تا هر وقت دولت بشار اسد بخواهد در این کشور حضور خواهند داشت.

او روز یکشنبه ۱۲ اسفندماه در جمع خبرنگاران گفت: «ایران در جهت کمک به دولت و ملت سوریه در این کشور است و تا وقتی دولت سوریه بخواهد، هست.»

اظهارات شمخانی در واکنش به صحبت‌های اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طی سفر اخیرش به روسیه است. نتانیاهو به ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهوری روسیه که از متحدان ایران و اسد است، گفت اسرائیل تا خروج کامل ایران از سوریه به بمباران مواضع جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

شمخانی در ادامه افزود «حرف‌های بی‌فایده و عمل نتانیاهو و سفرهای بیهوده‌اش» تاثیری د رحضور نظامی ایران در سوریه نخواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین گفت از زمان پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، نبردی بین آنچه او «ثبات‌خواهان و بی‌ثبات‌خواهان  در منطقه» توصیف کرد، در جریان بوده است.

جمهوری اسلامی از حامیان دولت اسد است و چندین پایگاه‌های نظامی در خاک سوریه دارد.

دولت‌های غربی، جمهوری اسلامی را متهم به مداخله در امور کشورهای منطقه از جمله سوریه می‌کنند که از سال ۱۳۹۰ درگیر جنگ داخلی است.

این در حالی است مقام‌های ایرانی مدعی‌اند حضورشان در سوریه مستشاریست و نیروهای نظامی خود را در آنجا «مدافع حرم» سیده زینب - از زیارتگاه‌های مهم شیعیان و از مساجد بزرگ سوریه- قلمداد می‌کنند. تاکنون تعدادی از مقام‌های رده‌ بالای نظامی ایران در سوریه کشته شده‌اند. 

اسد در تاریخ ششم اسفندماه سال جاری سرزده به تهران وارد شد و به محض ورود به دیدار آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رفت. خامنه‌ای در این دیدار گفت: «جمهوری اسلامی ایران کمک به دولت و ملت سوریه را کمک به حرکت و جریان مقاومت می‌داند و از صمیم قلب به آن افتخار می‌کند.»

همچنین در دیداری جداگانه، حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، با اشاره به جدیت کشورش برای همکاری و کمک به دولت سوریه در روند بازسازی این کشور، به همتای سوری خود گفت: «جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار مردم و دولت سوریه خواهد بود.»

قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در هر دو دیدار حاضر بود. سلیمانی در تحولات سوریه نقش تاثیرگذاری داشته و همواره بر پشتیبانی نظامی ایران از دولت اسد تاکید کرده است.

پیش‌تر، علاء‌الدین بروجردی، از نمایندگان پرنفوذ مجلس ایران، آشکارا به نقش ایران در پابرجا ماندن دولت اسد اشاره کرد و سفر اخیر او را به تهران «میوه‌چینی زحمات پنج‌ساله در بحران تحمیلی به سوریه» دانست که «با تلاش‌های دولت ملت و ارتش سوریه، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جبهه مقاومت چیده شد».

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: «سفر بشار اسد نشان داد که تلاش‌ها برای شکست جبهه مقاومت به نتیجه نخواهد رسید و آنها ناگزیرند واقعیت‌های موجود را بپذیرند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More