شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمخانی مذاکره ایران و گروه طالبان را تایید کرد

 

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ضمن تایید گفتگو‌های این کشور با گروه طالبان گفت این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان بوده و ادامه خواهد یافت.

شمخانی همراه با غلامرضا محرابی، معاون اطلاعات و امنيت ستاد كل نیروهای مسلح، و اسماعیل قاآنی جانشين فرمانده  نيروی قدس سپاه پاسداران در سفری اعلام نشده به کابل رفته است.

بنا بر گزارش‌ها، شمخانی با مقام‌های افغانستان از جمله حمدالله محب، مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

او در جریان این سفر هدف از مذاکرات ایران و گروه طالبان را «کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان» خواند.

گفتگوهای رو در رو میان نمایندگانی از گروه طالبان با نمایندگان کشورهای آمریکا، پاکستان، عربستان و امارات از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ آذر ماه در ابوظبی برگزار شد.

افغانستان هم نمایندگان خود را به این مذاکرات فرستاده بود اما گروه طالبان با انتشار چند خبرنامه‌ اعلام کرد که حاضر نیست با آنها دیدار کند.

ایالات متحده آمریکا طی سال‌های گذشته بارها جمهوری اسلامی را به همکاری با طالبان برای پیشبرد «اهداف ضد آمریکایی» متهم کرده است، اما مقام‌های تهران همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

در همین حال، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که تهران نگران «گسترش دامنه نفوذ داعش در افغانستان» است، خواهان «اتخاذ اقدام‌های عملی» برای مقابله به این مساله شد.

او در سخنان خود آمریکا و عربستان را به حمایت از داعش متهم کرد.

سفر شمخانی به افغانستان همزمان با اعلام خبر تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است که قرار بود در فروردین ماه برگزار شود اما حالا به تیرماه موکول شده است.

مشخص نیست تاخیر در برگزاری انتخابات تا چه اندازه به گفتگوهای صلح میان دولتافغانستان و طالبان مربوط است.

پیش‌تر، برخی رسانه‌های بین‌المللی گزارش‌هایی مبنی بر درخواست طالبان برای تعویق انداختن انتخابات طرح کرده بودند ولی بعدا هم طالبان و هم حکومت افغانستان این گزارش‌ها را رد کردند.

گروه طالبان در سال ۱۹۹۴ میلادی و در اوج جنگ داخلی افغانستان اعلام موجودیت کرد. این گروه در سال ۱۹۹۶ کابل، پایتخت افغانستان را تصرف کرد. 

این گروه بعد از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ شکست خورد، اما در سال ۲۰۰۶ دوباره اعلام موجودیت کرد.

طالبان در سال‌های اخیر همواره در نزاع با دولت مرکزی افغانستان بوده و طرح‌هایی که تاکنون برای صلح داده شده به موفقیت نرسیده است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More