شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صدای آژیر در تهران؛ سازمان انرژی اتمی: تست ما بود

 

بر اساس گزارش‌ها، ظهر جمعه در محدوده امیرآباد شمالی، شهرک آزمایش تهران و برخی از دیگر نقاط غرب این شهر صدای آژیر شنیده شد.

در پی انتشار ویدیوهایی از بلند شدن صدای آژیر در تهران در رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های ایران نوشتند سازمان انرژی اتمی در پیامکی به شهروندان اعلام کرده بود که ظهر جمعه «صدای آژیر اعلام خطر» در محدوده کارگر شمالی برای «انجام تست» شنیده خواهد شد.

 

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم گفت: «صدای آژیر سازمان انرژی اتمی، عادی و برای آزمایش دستورالعمل‌هاست. امروز صبح طبق شیوه‌نامه‌های معمول، تست آژیر سازمان انرژی اتمی انجام شد.»

انجام این تست که اتفاقی بی‌سابقه بوده، همزمان با افزایش گزارش‌ها درباره اقدامات نظامی ایران و اسرائیل در دیگر کشورها علیه مواضع یکدیگر در ماه‌های اخیر است.

همچنین در برخی گزارش‌ها، تخریب چند ماه پیش بخشی از تاسیسات اتمی نطنز به اسرائیل نسبت داده شد، اما این کشور به صورت رسمی این گزارش‌ها را تایید نکرد.

در همین حال وال استریت ژورنال گزارش داد که اسرائیل از زمستان ۹۸ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی عازم سوریه را که بیشترشان حامل نفت ایران بودند، هدف قرار داده است.

شامگاه جمعه ۱۰ بهمن نیز صدای آژیر خطر در غرب پایتخت ایران شنیده شد و مقام‌های رسمی اظهارات ضد و نقیضی در این باره مطرح کردند. 

از جمله خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران به نقل از یک مقام در نیروهای مسلح نظریه ورود جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان ایران را رد و اعلام کرد که شنیده شدن صدای آژیر خطر «هیچ ارتباطی با تهدیدات هوایی که منجر به فعال شدن سیستم پدافند هوایی کشور بشود، نداشته است.» 

همزمان با شنیده شدن این آژیر اعلام شد که هواپیمای پرواز ۸۷۴ ترکیش ایرلاین، که قرار بود در تهران به زمین بنشیند، مسیر خود را تغییر داد و در ساعت یک و نیم بامداد در باکو به زمین نشست. 

یک روز بعد شبکه العربیه به نقل از منابع خود اعلام کرد که این اتفاق و اختلال در مسیر پروازهای فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» می‌تواند به دلیل حمله سایبری باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More