شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طلاق‌های صوری، راه درآمد جدید

ناصر ملک‌نژاد، عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران، از رواج «طلاق‌های صوری» در ایران خبر و هشدار داد که «این‌گونه طلاق‌ها راه درآمد برخی از زنان شده است.»

این عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: «عده‌ای با سوءاستفاده از طلاق‌های صوری، حقوق پدرانشان را که از دنیا رفته‌اند از سازمان تامین اجتماعی می‌گیرند.»

در ایران، بر اساس قوانین تامین اجتماعی، استخدامی کشوری و بیمه همگانی، فرزندان دختر، تا زمانی‌که ازدواج نکرده‌ یا شاغل نیستند، می‌توانند از حقوق مستمری یا وظیفه پدر یا مادر درگذشته خود بهره‌مند شوند.

همچنین، دختر متاهلی که پس از فوت پدرش، به هر دلیلی طلاق بگیرد و شغل و حرفه‌ای نداشته باشد مستمری پدر فوت‌شده‌اش را دریافت می‌کند.

پیش‌تر، قانون در این زمینه برای فرزندان دختر محدودیت سنی در نظر گرفته بود، اما پس از اصلاح «تبصره ۲ ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان»، این محدودیت برداشته شد.

با وجود این قانون، ملک‌نژاد گفته است که برخی از زنان ایرانی با ثبت طلاق در دفترخانه رسمی، «درآمدی بی‌دردسر» را ماهانه از صندوق تامین اجتماعی دریافت می‌کنند، اما در عمل طلاق نگرفته‌اند و «به‌صورت صیغه ۹۹ ساله به همان شوهرشان رجوع و زندگی می‌کنند و در اصل همان خانه و خانواده را دارند.»

در حالی‌که در صورت زنده بودن مادر خانواده، مستمری پدر بین مادر و دختر تقسیم می‌شود، ملک‌نژاد گفته است که این موضوع را «گاهی اعضای یک خانواده که خواهرشان طلاق صوری گرفته و بخشی از حقوق مادرشان را می‌گیرد» مطرح کرده‌اند و گفته‌اند که «همین امر باعث شده تا مادرشان نتواند هزینه‌های زندگی خودش را تامین کند.»

او اضافه کرده است این‌گونه طلاق‌ها با هدف گرفتن مستمری والدین فوت‌شده، «در شهرستان‌های کوچک و روستاها به‌شدت در حال گسترش است.»

این عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران از سازمان تامین اجتماعی خواست «قبل از آن‌که مستمری پدر فوت‌شده را به دخترش بدهد، به‌درستی و با‌دقت تحقیق کند».

ملک‌نژاد همچنین درباره شیوه و جزییات این تحقیق گفت که «بازرسان ویژه برای طلاق» تعیین شود و کسانی که طلاق می‌گیرند «همه ساله مورد تحقیق قرار بگیرند و چنانچه طلاق آن‌ها صوری باشد، نه تنها تمام حقوقی که گرفته‌اند به صندوق تامین اجتماعی بازگردانده شود، بلکه جریمه‌هایی نیز برای آنان در نظر گرفته شود.»

او با این حال، تاکید کرد: «زنانی که شوهرانشان را به دلیل فوت یا طلاق واقعی از دست داده‌اند و درآمدی هم ندارند، در معرض انواع تهدیدها قرار دارند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More