شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف از امکان مذاکره برای تبادل زندانی‌ با آمریکا خبر داد

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس‌از سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا، در مصاحبه با خبرنگار آمریکایی و درمورد چگونگی آزادی احتمالی چندین شهروند آمریکایی زندانی در ایران، با اشاره به امکان تبادل زندانیان دو طرف، تأکید کرد که  مذاکرات در سطح وزیران خارجه از بعد حقوق‌بشری و برای پیشرفت پروسه تبادل زندانیان،‌ امکان‌پذیر است.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که «آیا این عادلانه است که به‌دلیل فراز و نشیب‌‌های روابط سیاسی ایران و آمریکا یک گروگان بی‌گناه در زندان بماند؟‌»، به  یک خانم باردار در زندان‌های استرالیا اشاره کرد و درمورد وضعیت پرونده او، توضیح داد که این خانم که در حدود ۷ یا ۸ سال پیش، به‌عنوان یک منشی در شرکتی در استرالیا، کار می‌کرده، به اتهام دور زدن تحریم‌ها ازسوی آن کمپانی برای خرید تکنولوژی ازجمله قطعات کامپیوتری یا قطعات هواپیما، بازداشت و روانه زندان شد. به گفته ظریف، به این خانم حتی اجازه زایمان در خارج از زندان داده نشده است.

او در ادامه افزود: «این هم نمونه نقض حقوق‌بشر بوده؛ به‌طوری‌که هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم در تصمیم دادگاه مداخله کنیم؛ ولی می‌توانیم مذاکراتی را داشته باشیم برای تبادل زندانی‌های دو طرف».

ظریف همچنین در پاسخ به این سؤال که «با توجه به عدم پیشرفت روابط سیاسی ایران و آمریکا،‌ آیا شما مایلید که از جنبه انسانی برای تبادل زندانیان یا گروگان‌‌ها مذاکراتی انجام دهید؟»، تأکید کرد: «من امکان این مذاکره را نه رد می‌کنم و نه تأیید می‌کنم؛ اما من دوست دارم که بتوانم در این مذاکرات نقش مثبتی برای بهبود وضعیت داشته باشم».و

وزیر خارجه ایران در این زمینه تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم به دلیل ترس از شکست، این مذاکرات را انجام ندهیم؛ حداقل می‌توانیم امیدوار باشیم که بتوانیم در پیشرفت این پروسه موفق شویم».

او در پاسخ به وضعیت آزادی چندین شهروند آمریکایی زندانی در ایران ازجمله «زی‌یو وانگ»،‌ شهروند آمریکایی- چینی دانشجوی دکترای دانشگاه پرینستون که در ماه اوت ۲۰۱۶  به اتهام «جاسوسی» بازداشت و به ده‌سال زندان محکوم شده است،‌ همچنین گفت که «موضوع شهروندان زندانی آمریکایی در ایران، در حیطه اختیارات او نیست و وزارت‌خارجه نمی‌تواند در تصمیم نهایی دستگاه قضا مداخله کند. همان‌طور که دولت آمریکا نمی‌تواند درمورد تصمیم دادگاه آمریکا دخالت کند».

 

بهاییان را به‌عنوان پیروان یک دین نمی‌شناسیم

ظریف در پاسخ به سؤالی درمورد ادامه روند اعمال تبعیض بر پیروان دین بهایی، گفت: «ما فقط سه دین را به‌رسمیت می‌شناسیم. ما در ایران مسیحی، کلیمی و زرتشتی داریم و قانون‌اساسی، این سه دین را به‌صورت رسمی به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی در ایران می‌شناسد و آن‌ها در مجلس جای مخصوص به خود را دارند».

او افزود: «اگر دین دیگری را به‌رسمیت بشناسیم، باید این امتیارات را نیز برای آن‌ها قائل شویم».

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که بهایی‌بودن جرم نیست،‌ در عین‌ حال گفت: «ما بهاییان را به‌عنوان پیروان یک دین نمی‌شناسیم. بهایی بودن به خودی خود باعث مصونیت افراد نمی‌شود».

 

 

 

مرز حجاب را هنجارهای اخلاقی مردم یک جامعه تعیین می‌کند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، درمورد حجاب اجباری در ایران و برخوردهای اخیر دستگا‌‌ه‌های امنیتی با برخی از زنان در خیابان‌ها،‌ تصریح کرد: «ما هیچ‌کس را به‌خاطر رفتار و فعالیت‌های شخصی در خانه و محیط خصوصی مجازات نمی‌کنیم؛ اما رفتار آن‌ها در خیابان مهم است».

محمدجواد ظریف گفت: «هر جامعه‌ای یک‌نوع پوشش پذیرفته برای خودش را دارد،؛ ما ممکن است از آن  خوشمان و یا بدمان بیاید؛ اما مردم باید قوانین آن جامعه را رعایت کنند».

او افزود که به‌طور مثال،‌ «اگر کسی در خیابان‌های کانادا برهنه بیرون برود، به جرم برهنگی دستگیر می‌شود و یا به‌طور مثال، در ایران اگر مردی بدون تی‌شرت بیرون برود، این برهنگی محسوب می‌شود».

او تأکید کرد: «این یک موضوع فرهنگی است. در یک جامعه که برهنگی مقبول است، این جرم حساب نمی‌شود؛ پس شما باید این مرز را مشخص کنید و این مرز را هنجارهای اخلاقی مردم آن جامعه تعیین می کند».

 

 

گفتگو با مهرزاد بروجردی کارشناس روابط بین‌الملل درخصوص تاثیر مذاکرات درباره برجام بر روی دونالد ترامپ
گفتگو با نگار مرتضوی درباره محور اصلی صحبت‌های ظریف در سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا
گزارش هارون نجفی‌زاده درباره واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به احتمال خروج آمریکا از برجام
ظریف در آمریکا: خواهان مذاکره در منطقه هستیم
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More