شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: ایران ممکن است افزایش غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کند

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفت که ایران درصورت از بین رفتن تعادل در بده‌بستان‌های مربوط به برجام، ممکن است به‌سمت آغاز مجدد افزایش غنی‌سازی اورانیوم برود.

ظریف در گفت‌وگویی با این نشریه آلمانی که روز جمعه ۲۳ شهریورماه منتشر شد، با اشاره به لزوم فعالیت اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌های برجام برای جبران خسارت خروج آمریکا از این توافق، گفت فروش نفت ایران و مسائل مربوط به معامله‌های بانکی، محک تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام خواهد بود.

وزیر امورخارجه ایران اضافه کرده است که در صورت از بین رفتن تعادل میان بده‌بستان‌ها در برجام، ایران واکنش نشان خواهد داد؛ واکنشی که به گفته ظریف، نیازی به «لغو برجام» ندارد، بلکه ممکن است با درپیش گرفتن مجدد غنی‌سازی اورانیوم آغاز شود.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال جاری از برجام خارج شد. آمریکا اعمال بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را ماه قبل مجددا آغاز کرد و دور دوم تحریم‌ها که فروش نفت ایران را شامل می‌شود، از ۱۳ آبان‌ماه آغاز خواهد شد. دولت آمریکا اعلام کرده که هدف این کشور، به صفر رساندن فروش نفت ایران است.

مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود خروج آمریکا از برجام، در این توافق باقی مانده‌اند. آن‌ها اما از اتحادیه اروپا خواسته‌اند نقش فعال‌تری برای جبران خروج آمریکا ایفا کند. ایجاد امکان برای فروش نفت ایران و انجام معامله‌های بانکی، ازجمله درخواست‌های مقام‌های ایرانی از اتحادیه اروپاست.

ظریف در گفت‌وگو با اشپیگل، از اتحادیه اروپا خواست به‌جای حرف‌زدن، عمل کنند و با اشاره به «قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا»، خواستار به‌جریان افتادن آن شد. براساس این قانون، اتحادیه اروپا شرکت‌های اروپایی را از قوانین تحریمی آمریکا در خارج از مرزهای این کشور، مصون نگاه می‌دارد.

پس از خروج آمریکا از برجام، اعلام شد که اتحادیه اروپا این قانون را اجرا خواهد کرد. با این حال، پس از خروج آمریکا از برجام، طی ماه‌های اخیر، تعدادی از شرکت‌های اروپایی از ایران خارج شده‌اند.

وزیر امورخارجه ایران در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به این‌که در حال حاضر «پایه و اساسی» برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد، گفت درصورتی‌که «آمریکا دوباره به میز مذاکرات برجام برگردد»، این احتمال وجود دارد که «ایران درباره انجام این مذاکره فکر کند».

گرچه دونالد ترامپ پیش از این گفته بود حاضر است بدون پیش‌شرط با رهبران ایران گفت‌وگو کند، اما آیت‌الله خامنه‌ای اخیرا امکان هر نوع مذاکره با آمریکا را رد کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More