شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عامل اعدام هزاران زندانی ایرانی کاندیدای ریاست جمهوری شد

ابراهیم رییسی، عامل صدور دستور اعدام هزاران زندانی ایرانی، کاندیدای ریاست جمهوری ایران می شود. 

آقای رییسی که از حمایت اکثریت اصولگرایان و برخوردار است در حال حاضر نماینده علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی است. به این ترتیب این روحانی که تاکنون سابقه اجرایی و سیاسی نداشته رقیب اصلی حسن روحانی رییس جمهوری ایران در انتخابات آینده خواهد بود. بیشتر ناظران سیاسی در ایران اعلام حضور ابراهیم رییسی را تحولی مهم در شکل گیری منازعه اصلی میان دو جناح عمده ای تلقی کرده اند که قدرت را در ایران به دست دارند. برخی از این ناظران از آقای رییسی به عنوان فردی یاد کرده اند که از حمایت آقای خامنه ای برخوردار است. ابراهیم رییسی یکی از ۳ قاضی است که در تابستان سال ۱۳۶۷ با حکم روح الله خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی مسوول اعدام هزاران زندانی سیاسی ای شدند که قبلا برای آنان مجازات زندان تعیین شده بود.

ابراهیم رییسی یکی از ۳ قاضی است که در تابستان سال ۱۳۶۷ با حکم روح الله خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی مسوول اعدام هزاران زندانی سیاسی ای شدند که قبلا برای آنان مجازات زندان تعیین شده بود.

برخی از منابع از اعدام نزدیک به ۷۰۰۰ نفر در جریان این محاکمه ها نام برده اند که عمدتا از اعضای سازمان مجاهدین خلق و گروه های مارکسیست بوده اند. 

مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در جلسه نهایی که در روز پنجشنبه ۱۷ فروردین در تهران برگزار کرده از آقای رییسی به عنوان کاندیدای این گروه برای شرکت در انتخابات نام برده است.

اعلام کاندیداتوری ابراهیم رییسی در حالی صورت می گیرد که چند روز پیش محمد تقی مصباح یزدی مهم ترین روحانی حامی تندروها در ایران خواهان حضور او در انتخابات ریاست جمهوری شده بود. کناره گیری محمد باقر قالیباف از اعلام حضور به عنوان کاندیدا که یم روز پیش از اعلام کاندیداتوری آقای رییسی ابراز شد به عنوان نشانه ای از فشاری در سطح بالا برای حمایت همه چهره های اصولگرا از اعلام کاندیداتوری آقای ابراهیم رییسی تلقی شده است.

به صحنه آمدن آقای رییسی پس از آن صورت گرفته است که تشدد در میان اصولگرایان مانع رسیدن به توافق بر سر کاندیدایی واحد شده بود. رضا حقیقت نژاد تحلیلگر مسایل ایران می گوید "اگزارش وحدت اصولگرایان: لاریجانی و ولایتی حامی روحانی، جلیلی جدا شد، میرسلیم مستقل ست، رضایی میگوید ۵نفرکاندیدا شوند،‌ رئیسی کاندیدای اصلی ست".

لحن تند شهردار تهران در انتقاد از دولت روحانی که در نامه روز کذشته او ابراز شده نشان دهنده شدت گرفتن حملات اصولگرایان به دولت روحانی در روزهای آینده است. اقای قالیباف گفته است: « وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد. تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است.»

به این ترتیب شهردار تهران که عملکرد او در ماجرای آتش سوزی برج پلاسکو در تهران مورد انتقاد مردم تهران است صراحتا از ضرورت تغییر رییس جمهوری ایران سخن گفته است «تلاش برای جایگزین کردن رئیس جمهوری مناسب بجای رئیس جمهور فعلی در ۲۹ اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر برای مردم است.»

ورود ابراهیم رییسی که از او به عنوان یکی از چهره های مورد حمایت اصولگرایان برای به دست گرفتن رهبری جمهوری اسلامی پس از آقای خامنه ای نام برده می شود از دید گروهی از چهره های سیاسی نوعی نزاع زودهنگام بر سر رهبری آینده جمهوری اسلامی تلقی شده است. اما صرف نظر از این که این گمانه زنی درست باشد یا نه تمرکز نیروهای عمده حامی رهبر جمهوری اسلامی از آقای ابراهیمی نشانه ای از تبدیل شدن رقابت بر سر ریاست جمهوری ایران به صحنه رویارویی مستقیم خامنه ای و روحانی است. نقش ابراهیم رییسی در آنچه جنایات جمهوری اسلامی نامیده می شود همواره در شبکه های اجتماعی مورد بحث بوده است. این ویدیو نمونه ای از این توجه را نشان می دهد:

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More