شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی: زمان شروع نگارش متن توافق فرا رسیده است

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر «پیشرفت» در مذاکرات وین گفت: «به نظر ما زمان شروع نگارش متن، حداقل مقداری که اشتراک نظر وجود دارد، فرا رسیده است.»

به گزارش ایرنا، عراقچی روز شنبه پس از برگزاری نشست کمیسیون برجام در وین، درباره روند مذاکرات احیای برجام گفت: «تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیری که باید طی شود، مسیری است که الان مقداری شناخته شده‌تر است.»

او ادامه داد: «هیات ایرانی متن مورد نظر خود را هم در حوزه هسته‌ای، هم در حوزه رفع تحریم‌ها آماده کرده و به همه طرف‌های دیگر ارائه کرده است.»

این مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی تاکید کرد: «به اعتقاد ما متونی که ما معرفی کردیم می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد.»

عراقچی با این حال گفت: «این مسیر مسیر آسانی نخواهد بود و اختلاف نظرها طوری نیست که پایان یافته باشد. اختلاف نظرهای بعضا جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران موضع اخیر رهبر جمهوری اسلامی را تکرار کرد و گفت: «اصلا علاقه‌مند به مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت نیستیم و در حدی که نیاز است باید بحث‌ها گفته شود، مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.»

همزمان نماینده چین درباره مذاکرات وین گفت: «تمام شرکت‌کنندگان در مذاکرات احیای برجام توافق کردند سرعت را افزایش داده و برای لغو تحریم‌ها فعالیت کنند.»

او ابراز امیدواری کرد در چند روز آینده طرفین مذاکرات، گفت‌وگوها در مورد فرمول خاص لغو تحریم‌ها را آغاز کنند.

دور دوم این مذاکرات روز پنجشنبه در وین آغاز شد و هدفش لغو تحریم‌هایی است که بعد از خروج آمریکا بر ایران اعمال شد. در مقابل تهران باید به پایبندی کامل به برجام برگردد.

در حالی که اتحادیه اروپا مسئولیت رهبری مذاکرات وین را برعهده دارد، روز جمعه، یک مقام این اتحادیه اعلام کرد مذاکرات برای احیای برجام چند روز طول می‌کشد و سپس متوقف می‌شود تا تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا برای گفت‌وگوی داخلی به کشورهای خود برگردند.

همچنین جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن گفت: «هنوز برای اظهارنظر درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای زود است».

او تاکید کرد اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰‌ درصدی اورانیوم به پرونده هسته‌ای این کشور «کمکی نمی‌کند».



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More