شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عربستان سعودی: بدون مشورت کشورهای منطقه،‌ احیای برجام پایدار نخواهد بود

 

در آستانه فرا رسیدن زمان استقرار دولت جو بایدن در آمریکا،‌ عربستان سعودی بار دیگر تاکید کرد توافق با ایران و احیای برجام زمانی پایدار خواهد بود که متحدان منطقه‌ای ایالات متحده نیز طرف مشورت قرار بگیرند.

فیصل بن فرحان،‌ وزیر خارجه عربستان سعودی،‌ در حاشیه کنفرانس امنیت در بحرین طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه گفت: «من فکر می‌كنم در نتیجه اثرات پس از برجام درک کرده‌ایم که عدم شمول کشورهای منطقه منجر به ایجاد بی‌اعتمادی و بی‌توجهی به موضوعات مورد نگرانی واقعی و تاثیر واقعی بر امنیت منطقه‌ای می‌شود.»

او در پاسخ به سوالی درباره مشورت دولت بایدن با ریاض گفت تاکنون تماسی نبوده است. او افزود: «ما آماده‌ایم وقتی دولت بایدن قدرت را به دست گرفت با او مذاکره کنیم.»

فیصل بن فرحان در ادامه بر ضرورت مشورت درباره برجام تاکید کرد و گفت: «ما مطمئنیم که نه‌ تنها دولت در آستانه استقرار بایدن،‌ بلکه متحدان ما از جمله اروپایی‌ها تعهدشان به نیاز به مشارکت تمام طرف‌های منطقه در راه حل را ابراز کرده‌اند.»

پیش از این نیز بحرین از آمریکا خواسته بود در صورت قصد مذاکره با ایران،‌ کشورهای منطقه نیز باید در آن مشارکت داشته و در جریان قرار بگیرند.

بایدن هفته گذشته در نخستین اظهار نظر مشروحش پس از انتخابات درباره ایران گفت دولتش با مشورت «متحدان» آمریکا محدودیت‌های هسته‌ای ایران را تشدید و به برنامه موشکی این کشور رسیدگی خواهد کرد. 

رییس‌جمهور منتخب آمریکا همچنین اشاره کرده بود که بر وعده‌اش مبنی بر بازگشت به برجام به عنوان نقطه آغاز مذاکرات ایستاده است.

با این حال هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، اعلام کرده توافق هسته‌ای برجام دیگر کافی نیست و توافق جدید با ایران باید برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را نیز شامل شود.

 

برجام فعلی محدود و ناچیز است

وزیر خارجه عربستان سعودی در بخشی دیگر از سخنانش با تاکید بر ضرورت توافق گسترده‌تر با ایران گفت: «احیای برجام آن‌طور که اکنون وجود دارد، فقط ما را به نقطه‌ای که در آن بودیم می‌رساند.»

او این توافقنامه را «ناکارآمد» خواند و افزود: «به تمام موضوعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سایر فعالیت‌های اصلی نمی‌پردازد.»

با این حال علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، مذاکره در زمینه برنامه موشکی و حضور در منطقه را رد کرده‌ است. محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، نیز به تازگی اعلام کرد تهران درباره برجام دوباره مذاکره نخواهد کرد.

تاکید بر محدودیت برنامه موشکی ایران در شرایطی است که تاسیسات نفتی عربستان سعودی در یک سال گذشته بیش از پیش هدف شلیک موشک‌های نظامیان حوثی یمن قرار گرفته که عربستان و آمریکا ایران را به حمایت و تجهیز تسلیحاتی آن‌ها متهم می‌کنند.

فیصل بر فرحان می‌گوید جدا از این‌که برجام با بازه زمانی ۱۵-۱۰ ساله خود بسیار محدود است، نتوانسته به مساله برنامه موشکی ایران و پشتیبانی از گروه‌های نیابتی در منطقه بپردازد. 

وزیر خارجه عربستان سعودی اشاره کرد برجام برای مقابله با خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای اقدامات کافی انجام نداده است.

از سوی دیگر این انتقاد عربستان سعودی به ایران در حالی است که بایدن در طول مبارزات انتخاباتی‌اش وعده داده بود به حمایت از ریاض و فروش سلاح به آن در جنگ با یمن خاتمه خواهد داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More