شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علی‌اکبر صالحی در جلسه غیرعلنی مجلس: دلیل انفجار سایت نطنز‌ اعلام می‌شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ضمن اشاره به برگزاری جلسه غیرعلنی این کمیسیون با علی‌اکبر صالحی،‌ رییس سازمان انرژی اتمی، اعلام کرد به زودی نتایج قطعی بررسی‌ها درباره این حادثه اعلام می‌شود.

پیشتر سخنگوی شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده بود با وجود پی بردن به علت اصلی این حادثه، به دلیل «ملاحظات امنیتی» علت آن اعلام نخواهد شد.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی یکشنبه ۱۵ تیر پس از جلسه نمایندگان عضو این کمیسیون با صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «آقای صالحی درباره حادثه نطنز هم توضیحاتی ارائه کرد مبنی بر این که سناریوهای مختلف درباره این حادثه در دست بررسی است و نتایج قطعی آن به زودی اعلام می‌شود.»

به گفته او، گروه‌های کارشناسی از بخش‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی همه جوانب موضوع را بررسی کرده‌اند.

عمویی اشاره کرد که در جلسه سه ساعته کمیسیون امنیت ملی،‌ صالحی درباره درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از دو سایت  در ایران توضیح داده و آن را به دلیل آن‌ چه که مبتنی بودن بر «ادعای سرویس جاسوسی» اسرائیل خوانده، مورد انتقاد تهران دانسته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از تهران خواسته‌اند با بازرسان آژانس برای بازدید از مکان‌های مورد نظر همکاری کند.

با تشدید تنش میان ایران و کشورهای غربی درباره تحریم تسلیحاتی و برنامه هسته‌ای،‌ و در پی آتش‌سوزی و انفجارهای زنجیره‌ای هفته اخیر در شماری از تاسیسات صنعتی و پتروشیمی ایران، بخشی از سایت هسته‌ای نطنز روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه با یک انفجار مواجه شد.

کمتر از ۲۴ ساعت پس از این حادثه، رییس سازمان پدافند غیرعامل در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه عمده این اتفاقات ناشی از عدم رعایت مسائل ایمنی است گفت ممکن است بخشی نیز ناشی از حرکات «عناصر ضدانقلاب» یا «دخالت دشمن» باشد. 

او افزود «اگر اثبات شود به کشورمان حمله سایبری شده است، پاسخ می دهیم.»

 خبرگزاری رویترز از قول سه مقام ایرانی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گزارش کرد آتش‌سوزی و انفجار در سایت هسته‌ای نطنز ناشی از حمله‌ای سایبری بوده است. 

یکی از این مقامات به رویترز گفته است این حمله سایبری واحد مونتاژ سانتریفیوژ را هدف قرار داده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More