شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

غریب‌آبادی: آمریکا لغو تحریم‌ ۵۰۰ شخص را نپذیرفت، برای خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی شرط گذاشت

کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های مستقر در وین، جزییات تازه‌ای از مذاکرات وین را فاش کرد و گفت که آمریکا حاضر به پذیرش لغو تحریم بیش از ۵۰۰ شخص حقیقی و حقوقی و لغو دستور اجرایی دولت ترامپ درباره تحریم تسلیحاتی ایران نشده و  خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی را به گنجاندن یک بند درباره امنیت منطقه و مذاکرات موشکی مشروط کرده است.

غریب‌آبادی در مصاحبه‌ای با سایت رسمی دفتر علی خامنه‌ای با تاکید براینکه آمریکایی‌ها «کل تفاهم را به پذیرش بندی در خصوص انجام گفت‌وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره زدند»، گفت که آنها «رفع برخی تحریم‌ها و همچنین خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی را مستقیما به پذیرش این بند منوط کردند.»

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، همچنین گفت که در جریان مذاکرات وین، آمریکا «حاضر به برداشتن تحریم‌ها علیه بیش از ۵۰۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی» نشده است.  او  با بیان اینکه این افراد «به بهانه‌ غیرهسته‌ای تحت تحریم» شده‌اند، به طور ضمنی تایید کرد که دولت بایدن در مذاکرات وین حاضر به پذیرش لغو تحریم افراد حقیقی و حقوقی نشده است که در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران و حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم توسط دولت ترامپ تحریم شدند.

مورد دیگری که غریب‌آبادی به آن اشاره کرد این است که مذاکره کنندگان آمریکایی در وین حاضر به «پذیرش لغو قانون تحریمی کاستا» نشده‌اند.

قانون کاستا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با تصویب کنگره و سنای آمریکا و علیه ایران، روسیه و کره شمالی تصویب شد تا ایالات متحده با اعمال تحریم با اقدامات خطرناک این سه کشور مقابله کند.

غریب‌آبادی عدم پذیرش لغو تحریم‌های مرتبط با حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر در ایران از سوی دولت بایدن را «نشان‌دهنده‌ عزم جدی دولت جدید آمریکا در استفاده از کارت‌های ایجاد شده در دولت قبلی و همچنین پیگیری سیاست فشار حداکثری علیه ایران» عنوان کرد.

علاوه بر این، غریب‌آبادی گفت که در جریان مذاکرات وین، دولت جو بایدن «حاضر به لغو دستور اجرایی تحریم تسلیحات متعارف نشده است». این دستور اجرایی را دونالد ترامپ سی و یکم شهریور سال گذشته و پس از آن صادر کرد که مهلت تعیین شده در برجام در مورد تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی به سر رسیده بود.

غریب‌آبادی البته گفت که اقدام دولت بایدن در امتناع از لغو این دستور اجرایی ترامپ، «با قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام در تناقض آشکار است و به‌نوعی مغایر ادعای آمریکا به برگشت تعهدات برجامی است.»

تاکید آمریکا بر افزایش زمان برجام و مذاکره درباره امنیت منطقه و برنامه‌های موشکی

کاظم غریب‌آبادی همچنین گفت که «آمریکا و طرف‌های غربی برای پیشبرد تفاهم و نهایی‌کردن آن و همچنین رفع برخی تحریم‌ها، اصرار کردند که بندی در «بیانیه‌ وزرا» در خصوص گفت‌وگوهای بیشتر در آینده برای سه موضوع درج شود.»

او درباره «سه موضوع» مطرح شده در این بند گفت که «اول، اقدامات بیشتر در مورد تقویت مؤثر روابط اقتصادی و تجارت بین‌الملل ایران شامل تغییر در سیاست تحریمی آمریکا و دوم، تضمین منافع عدم اشاعه‌ای برجام در درازمدت» بوده است.

غریب‌آبادی همچنین گفت که موضوع سوم که آمریکا و سه کشور اروپایی در جریان مذاکرات وین خواهان افزوده شدن آن به «بیانیه‌ وزرا» شده‌اند این است که «گام‌هایی برای حمایت و تقویت امنیت منطقه‌ای در میان کشورهای منطقه‌ خلیج فارس شامل کاهش تنش و اقدامات اعتمادساز از طریق گفت‌وگو در منطقه» از سوی ایران بداشته شود.

نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت که «موضوع دوم» یعنی «تضمین منافع عدم اشاعه‌ای برجام در درازمدت» محلی از اعراب ندارد چون زمان‌بندی‌ها در برجام مشخص است و این موضوع می‌تواند به‌منزله‌ مبنایی برای طرح تعهدات و زمان‌بندی‌های جدید شود.

غریب‌آبادی افزود که موضوع سوم یعنی اقدام ایران در برداشتن «گام‌هایی برای حمایت و تقویت امنیت منطقه‌ای» نیز «کاملا با اهداف و دستورکار گفت‌وگوها در تعارض آشکار بود» و از این‌رو، هیات ایرانی بلافاصله این درخواست را رد کرد.

 کاظم غریب‌آبادی افزود که «آمریکا و غربی‌ها به‌دنبال اهداف خاص خود بودند و این موضوع نشان داد که آن‌ها همچنان به تفاهم هسته‌ای به‌عنوان پلی برای ورود به سایر موضوعات غیرمرتبط مانند مسائل منطقه‌ای و موشکی نگاه می‌کنند.»

او گفت که «این‌ سری [در مذاکرات وین]، حتی فراتر رفتند و اصرار کردند که خواسته‌‌شان به‌نوعی در متن گنجانده شود و «هدف‌شان این است که از این طریق بلافاصله بعد از هر تفاهمی، سراغ این موضوعات بیایند و آن را جزئی لاینفک از تفاهم هسته‌ای تلقی کنند و زمینه را برای مداخلات خود در این حوزه‌ها فراهم کنند و هر کجا هم که به اهداف خود نرسیدند، ایران را مقصر معرفی‌کرده و زمینه را برای اعمال فشار به بهانه‌های دیگر بر ایران فراهم کنند.»

مهلت راستی‌آزمایی در مدل مورد نظر آمریکا فقط دو روز است

نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های مستقر در وین، همچنین گفت که آمریکایی‌ها حاضر به پذیرش این موضوع نشده‌اند که «ابتدا آن‌ها باید تمامی تعهدات خود را انجام بدهند و پس از راستی‌آزمایی در زمانی معقول ایران به اجرای تعهدات خود  بپردازد.»

او گفت که مدل مورد نظر آمریکا «برای انجام تعهدات اصولی و راستی‌آزمایی در دو روز صرفا یک مدل تشریفاتی و خالی از فایده‌ عملی» است.

غریب‌آبادی افزود که مذاکرات وین «به جمع‌بندی نهایی نرسیده و در عرف دیپلماسی هیچ موردی توافق نمی‌شود، مگر آنکه در مورد همه چیز توافق شود» که این اصل «بدین معناست که اگر حتی ۱۰درصد از متون مذاکراتی نیز باقی‌مانده باشد، مذاکرات همچنان ناتمام است و توافقی وجود ندارد.»

نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که در جریان شش دور مذاکرات انجام شده در وین از اعضای تیم مذاکره کننده نیز بوده است، با تاکید براینکه «مذاکرات صرفا باید هسته‌ای باشد و طرح و بررسی هرگونه ایده‌ غیرمرتبط باید از دستورکار حذف شود»، گفت که «حضور و نفوذ منطقه‌ای و موشک» ابزار قدرت ایران است و به‌هیچ‌وجه قابل مذاکره نخواهد بود.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More