شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرانسه، بریتانیا و آلمان خواستار توقف تلاش ایران برای تولید اورانیوم فلزی شدند

فرانسه، بریتانیا و آلمان به ایران درباره فعالیت‌ برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران هشدار دادند و این اقدام را نقض برجام خواندند.

این سه کشور اروپایی امضاکننده برجام روز شنبه ۲۷ دی ماه با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «ما قویا  ایران را ترغیب می‌کنیم تا به این فعالیت پایان دهد.»

این بیانیه همچنین از ایران خواسته تا «بدون معطلی» به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد.

سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به ابراز نگرانی این سه‌کشور اروپایی عضو برجام، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «‌سوءتفاهم» درباره فعالیت‌ ایران ناشی از ذکر جزییات غیرضروری در گزارش‌های آژآنس‌ بین‌المللی انرژی اتمی است.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران به تفاوت کارخانه تولید اورانیوم فلزی و سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران اشاره شده است. ایران در این بیانیه اعلام کرد اطلاعات پرسشنامه مربوط به کارخانه اورانیوم فلزی را به در مهلت تعیین‌شده به آژانس ارائه می‌کند. 

سازمان انرژی اتمی تاکید کرده که طرح کارخانه اورانیوم فلزی بخشی از  تعهدات این سازمان برای اجرای مصوبه مجلس در کاهش تعهدات هسته‌ای است.

در بیانیه ایران همچنین آمده که برنامه تولید اورانیوم پیشرفته (سیلیساید) دو سال پیش برای نخستین بار به آژانس ارائه شده است. ایران همچنین اعلام کرد: «در اوایل دهه ۸۰ هم تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی با موفقیت انجام شده بود.»

پیشتر آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده بود که جمهوری اسلامی فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است. 

رویترز روز چهارشنبه ۲۴ دی نوشت رافائل گروسی، مدیرکل آژانس کشورهای عضو آژانس را در این باره مطلع کرده است.

همزمان، کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد جمهوری اسلامی فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقاء‌یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.

غریب‌آبادی گفت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در روزهای قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

او توضیح نداد این اقدام ایران در چارچوب برجام انجام شده یا بخشی از کاهش تعهدات جمهوری اسلامی است.

تدارک سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران یکی از معافیت‌های آمریکا برای همکاری با برنامه اتمی ایران بود که امسال تمدید نشد.

دولت ایران به‌تازگی اعلام کرد سطح غنی‌سازی اورانیوم را در سایت هسته‌ای فردو تا ۲۰ درصد افزایش داده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More