شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بازار راکد لپ‌تاپ‌ در ایران؛

قیمت‌های نجومی و افزایش خریدوفروش لپ‌تاپ‌های سوخته و دست‌دوم

 

محمدرضا فرجی ‌تهرانی، رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران، اعلام کرد به دلیل افزایش قیمت دلار، کمبود و گرانی لپ‌تاپ و قطعات آن، تعمیرکاران به خرید لپ‌تاپ سوخته و مصرف‌کنندگان به خرید لپ‌تاپ دست‌دوم روی آورده‌اند.

فرجی تهرانی روز شنبه ششم دی‌ماه در گفت‌وگو با به همشهری‌آنلاین با تاکید بر این‌که «حجم تعمیر لپ‌تاپ عجیب‌وغریب افزایش یافته»، گفت: «شکایت‌ها از خرید لپ‌تاپ‌های سوخته در اتحادیه افزایش یافته است.»

او با تاکید بر این‌که «قطعاتی همچون کیبورد، باتری و قاب لپ‌تاپ در بازار به‌سختی پیدا می‌شود»، ادامه داد: «افزایش ۱۵درصدی قیمت جهانی قطعات لپ‌تاپ و کاهش قدرت خرید تجار، طولانی شدن ثبت سفارش کالا و افزایش تقاضا و کاهش عرضه انواع لپ‌تاپ موجب شده تا بازار با کمبود بیش از حد قطعات لپ‌تاپ مواجه شود.»

فرجی تهرانی افزود تقاضای چندانی برای خرید لپ‌تاپ جدید وجود ندارد.

 

 

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران در ادامه گفت کمبود قطعه بیشتر از دستگاه لپ‌تاپ است.

در حالی که به گفته این مقام صنفی، بازار لپ‌تاپ ایران ‌در حالت عادی ماهانه به ۱۵هزار لپ‌تاپ نیاز دارد، او تاکید کرد که نیاز به لپ‌تاپ در دوران شیوع کرونا که بیشتر آموزش‌ها به صورت مجازی شده، بیشتر شده و این افزایش نیاز منجر به افزایش قاچاق این کالا نیز شده است.

به گفته فرجی تهرانی، لپ‌تاپ‌های دست‌دوم به ‌صورت قاچاق از عراق و امارات وارد شده و عمدتا ازطریق کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام فروخته می‌شوند.

 

قیمت‌های نجومی لپ‌تاپ

به گزارش همشهری‌آنلاین اکنون قیمت یک لپ‌تاپ نو در ایران «با حداقل امکانات مورد نیاز»، بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

با این حال، یکی از پیشرفته‌ترین و تازه‌ترین مدل لپ‌تاپ اچ پی که در بازار ایران موجود است، به قیمت بیش از ۲۰۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین براساس گزارش وب‌سایت خبری اقتصادآنلاین، قیمت ارزان‌ترین مدل لپ‌تاپ‌های ایسوس و لنوو  در ایران۱۰ میلیون تومان است.

تجارت‌نیوز نیز به تازگی نوشت که یکی از گران‌ترین انواع لپ‌تاپ‌‌ها در ایران، لپ‌تاپ اچ پی   ZBOOK با رم ۶۴ گیگابایت است که به قیمت بیش از ۳۲۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از فروش لپ‌تاپ‌های دست‌دوم عراقی در ایران منتشر شده بود.

 

مشکلات دانشجویان و دانش‌آموزان

با شیوع کرونا در ایران و افزایش آموزش مجازی در این کشور،گزارش‌های مختلف از دسترسی نداشتن دانش‌آموزان و حتی مدارس به ابزارهای هوشمند ارتباطی از جمله لپ‌تاپ خبر داده‌اند و دولت جمهوری اسلامی تلاش چندانی برای حل این مشکلات نکرده است. 

این مشکل در میان دانشجویان نیز وجود دارد و گروهی از آن‌ها توان خرید لپ‌تاپ یا تبلت برای شرکت در کلاس‌های آنلاین را ندارند.

 

 

ماه گذشته، الیاس منیری، معاون صندوق رفاه دانشجویان، اعلام کرده بود ۱۰ درصد دانشجویان به گوشی اندروید دسترسی ندارند. او همچنین گفته بود صندوق رفاه به دانشجویان وام کمک‌هزینه خرید گوشی یا تبلت تا سقف ۵ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

در فروردین‌ماه، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، گفت که براساس برآوردهای دولت، ۳۰ درصد دانش‌آموزان به اینترنت، تلفن همراه، تبلت و وسیله‌ای که ارتباط را برقرار کند، دسترسی ندارند. 

همچنین در این شرایط، گزارش‌های متعددی از خودکشی دانش‌آموزان به دلیل همین کمبود منتشر شده است.

در اردیبهشت‌ماه، داوود میرزایی، دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه، از اخراج ۲۵ کارگر شرکت پارلو، یکی از شرکت‌های شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه، در پی مفقود شدن یک دستگاه لپ‌تاپ در این واحد تولیدی و صنعتی خبر داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More