شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار معاون وزیر بهداشت درباره صدور «عجولانه» مجوز واکسن ایرانی برکت

 

همشهری آنلاین گزارش داد که فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، روز ۱۸ خرداد در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت از صدور «عجولانه» مجوز برای واکسن ایرانی برکت ابراز نگرانی کرده اما به نامه او توجه نشده است.

بر اساس این گزارش، نجفی خواستار آن شده بود که نتایج فاز ۲ آزمایش بالینی این واکسن «به‌ صورت کامل و با روش استاندارد» گزارش شده و توسط «یک کمیته علمی منتخب و مستقل» مرور و تایید شود.

او پیشنهاد داده بود که شورای‌عالی اخلاق پزشکی که ترکیبی فرابخشی دارد، درباره این واکسن نظر دهد و پس‌ از آن براساس نظر مشورتی شورای‌عالی اخلاق پزشکی، نهادهای قانونی مسئول در اینباره تصمیم‌گیری کنند.

با وجود مطرح شدن این هشدار سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز ۲۵ خرداد در مراسمی از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی کوو ایران برکت خبر داد.

در همین حال مصطفی معین، رییس شورای عالی نظام پزشکی، نیز گفت که باید مراحل علمی کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی به «طور جدی طی شده و مجوز کمیته اخلاق در پژوهش» برای آن صادر شود.

او تاکید کرد: «استفاده از واکسن بومی در سطح گسترده بدون طی این مراحل و احتمال بروز عوارض ناخواسته، نباید باعث مدیون شدن به آحاد ملت شود.»

معین همچنین گفت که تنها ۱/۲ درصد از جمعیت ایران دو دوزِ واکسن را دریافت کرده‌اند و این وضعیت با «هیچ اصل علمی و اخلاقی و عدالت قابل دفاع نیست».

در روزهای گذشته گزارش‌های مختلفی درباره قیمت بالای واکسن برکت نسبت به واکسن‌های خارجی مطرح شده است.

 

 

با این حال حجت نیکی ملکی، رییس روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام، اعلام کرد که «غیر از آسترازنکا همه واکسن‌های دیگر از ایرانی‌ها گران‌ترند.»

او گفته بود: «هنوز قیمت واکسن‌های ایرانی نهایی نشده است و فقط علی‌الحساب ۲۰۰هزار تومان تعیین شده است.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در توییتی در واکنش به منتقدان سیاست توزیع واکسن و گران بودن واکسن ایرانی در مقایسه با آسترازنکا، با «پفیوز» خواندن آنها نوشت: «مرحوم شریعتی بخطا جای دگر در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت.»

این توییت جهانپور در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More