شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لوایح اف‌ای‌تی‌اف؛ اظهارات متناقض اعضای مجمع تشخیص مصلحت درباره دستور جدید خامنه‌ای

 

در حالی که معاون رییس‌جمهور ایران از موافقت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تمدید مهلت بررسی لوایح پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده، سه عضو این نهاد در این زمینه اظهارات متناقضی بیان کردند.

احمد توکلی و محسن مجتهد شبستری،‌ دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه ۲۴ آذرماه در گفت‌وگوهایی جداگانه با خبرگزاری‌های ایسنا و تسنیم از دستور خامنه‌ای در این زمینه ابراز بی‌اطلاعی کردند.

توکلی گفت:‌ «هر زمان که این موضوع به طور قطع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شود، ‌به ما اعضا نیز گفته خواهد شد.»

مجتهد شبستری نیز تاکید کرد: «لوایح اف‌ای‌تی‌اف از دستور کار مجمع تشخیص خارج شده و بعید است مجدد بررسی شود.» او افزود: «بررسی مجدد اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام ممکن نیست، مگر این که حکم یا دستور بالاتری ابلاغ شود که تا امروز به ما ابلاغ نشده است.»

با این حال مجید انصاری،‌ عضو دیگر این نهاد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تایید کرد که خامنه‌ای با درخواست رییس‌جمهور در زمینه تمدید مهلت بررسی این لوایح موافقت کرده است.

انصاری اشاره کرد که موافقت خامنه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ابلاغ شده است. 

چند ساعت پیش از این اظهارات، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهور، به روزنامه ایران گفته بود که حسن روحانی درباره لوایح مربوط به پولشویی و تامین مالی تروریسم به خامنه‌ای نامه نوشته و رهبر جمهوری اسلامی نیز با تمدید مهلت بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت موافقت کرده است.

این درخواست دولت را پیشتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص، نیز تایید کرده بود. اکنون دبیرخانه این نهاد هنوز به صورت رسمی ابلاغ یا عدم ابلاغ دستور خامنه‌ای را مشخص نکرده است.

در مهرماه سال گذشته، رسانه‌ها از پایان فرصت یک‌ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لایحه پالرمو خبر داده بودند.

از چهار لایحه مرتبط با توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف)، دو لایحه از سوی ایران تصویب شده است. اما هنوز دو لایحه دیگر درباره پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی) در انتظار بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد.

اختلاف نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال گذشته در حالی ادامه یافته که این لوایح نهایتا به صورت قانونی رد یا تایید نشدند و مسکوت مانده‌اند.

در اسفندماه سال گذشته،‌ گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی در پی عدم تصویب این لوایح نام ایران را به «فهرست سیاه» خود بازگرداند و از کشورهای عضو خواست به اجرای کامل اقدام‌های احتیاطی درباره این کشور بازگردند.

هدف کنوانسیون پالرمو مقابله با قاچاق انسان، اسلحه و تولید غیرقانونی سلاح است. همچنین کنوانسیون سی‌اف‌تی نیز درباره تعهد در زمینه نظارت بر مبادلات مالی و بانکی برای جلوگیری از تامین مالی سازمان‌های تروریستی است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More