شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدرضا خاتمی: هشت‌میلیون رای در سال ۸۸ به صندوق‌ها اضافه شد

 

محمدرضا خاتمی، دبیرکل پیشین جبهه مشارکت ایران اسلامی، گفته است که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، در ستاد انتخابات وزارت کشور «تقلب» رخ داد و «هشت‌میلیون رای به صندوق‌ها» اضافه شد.

خاتمی در گفت‌وگویی با برنامه «رو در رو» -سری گفت‌وگوهای اینترنتی که ازسوی اصول‌گرایان تهیه و برروی سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو در ایران به‌نام آپارات منتشر می‌شود - گفت که این اطلاعات را از «افراد مطلع جناح مقابل» به‌دست آورده است که «نمی‌خواهند نامشان گفته شود».

دبیرکل پیشین حزب مشارکت مدعی شد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ تعداد آرا ۳۲ میلیون بوده، اما «هشت میلیون رای به صندوق‌ها اضافه شده است. تعرفه هم نمی‌خواست داشته باشد. آرا درمی‌آید و گفته می‌شود در کشور ۳۹میلیون نفر رای دادند، درحالی‌که آرای صندوق‌ها ۳۲ میلیون بوده، نیاز به تعرفه هم نبوده است».

در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۸، سه‌تن از چهار نامزد انتخابات - میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی- به نتیجه اعلام‌شده انتخابات اعتراض داشتند. محسن رضایی پس‌از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران - یک هفته بعد از انتخابات - از اعتراض خود دست کشید، اما موسوی و کروبی به اعتراض و دعوت مردم به خیابان برای تظاهرات ادامه دادند تا درنهایت در بهمن‌ماه سال ۸۹، در حصر قرار گرفتند.

خاتمی در این مصاحبه گفت که اعتراض‌های سال ۸۸ ازسوی «مردم» انجام شد، نه کشورهای خارجی یا گروه‌های سیاسی. او گفت یک روز پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۸، «تمام نیروهای موثر سیاسی دستگیر شدند. احزاب موثر پلمپ شدند و بقیه هم به هردلیلی تا مدت‌ها فعالیتی نداشتند. سازمان نمانده بود که بخواهد تظاهرات را سازماندهی کند. حزب مشارکتی نمانده بود که بخواهد کار بکند».

دبیرکل سابق جبهه مشارکت ایران اسلامی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان همچنان عقیده دارند «انتخابات بسیار ناسالمی بود و در آن انتخابات حتما تقلب صورت گرفته است»، اضافه کرد که برای مشخص‌شدن تقلب نیاز بود که آرای «همه صندوق‌ها» شمرده و با صورت‌جلسه‌ها و تعداد کل آرا تطبیق داده می‌شد.

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه اعلام‌شده آن انتخابات، ده‌ها تن در خیابان و دست‌کم سه‌تن در بازداشتگاه کهریزک بازداشت شدند. اخبار بازداشت صدها تن دیگر از فعالان سیاسی، مدنی و افرادی که در تظاهرات حضور داشتند هم منتشر شد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران و اصول‌گرایان از اعتراض‌های سال ۸۸ با عنوان «فتنه» یاد می‌کنند و آن را به سرویس‌های امنیتی کشورهای خارجی نسبت می‌دهند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More