شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مخالفت تهران با آنکارا درباره حمله نظامی به مواضع کردها در شمال سوریه

همزمان با انتشار اخباری درباره حمله احتمالی ارتش ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه، وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای «مخالفت و نگرانی» خود را با این حملات به آنکارا اعلام کرد.

در این بیانیه که روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه منتشر شده، تهران اعلام کرده که «معتقد است چنین اقدامی در صورت وقوع، نه تنها نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف نخواهد کرد؛ بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده‌ای خواهد شد.»

وزارت امور خارجه ایران در پایان بیانیه خود ضمن اشاره به ضرورت احترام به «حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه» و توافق «آدنا»‌ اعلام آمادگی کرده تا با تماس با مقامات ترکیه و روسیه زمینه را برای گفت‌و‌گو و «راه‌حل مسالمت‌آمیز» مهیا کند.

توافقی که این بیانیه به آن اشاره می‌کند در ۲۰ اکتبر سال ۱۹۹۸ میلادی و با نظارت ایران و مصر میان ترکیه و سوریه امضا شده است. 

طبق این توافق، دو کشور متعهد شدند که از ورود گروه‌هایی که «تروریستی» نامیدند به خاک یکدیگر جلوگیری کنند و ارتش ترکیه نیز اجازه یافت تا برای سرکوب این گروه‌ها فقط تا «عمق پنج کیلومتری» وارد خاک سوریه شود.

حالا نگرانی‌ها درباره اقدام نظامی سنگین ترکیه همزمان با اعلام دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر خروج نیروهای نظامی این کشور از شمال روسیه افزایش یافته است. 

ترامپ روز دوشنبه ۱۵ مهرماه در یک رشته توئیت با اشاره به هزینه‌های بالای این حضور نظامی اعلام کرد که قصد دارد به نیروهای درگیر در این منطقه اجازه دهد خودشان «وضعیت را حل کنند.»

این تصمیم با استقبال ایران نیز روبه‌رو شده است. بیانیه وزارت امور خارجه در این زمینه اشاره کرده که تهران این تصمیم آمریکا را «اقدامی می‌داند که می‌بایست زودتر از این انجام می‌شد.»

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان،‌ رییس‌جمهوری ترکیه، پیش از اعلام رسمی خروج ارتش آمریکا از شمال روسیه گفته بود که تصمیم دارد به شبه‌نظامیان کرد وابسته به یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه حمله کند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان در همین رابطه گزارش داد که پس از یک تماس تلفنی بین ترامپ و اردوغان، کاخ سفید اعلام کرد که ترکیه به‌ زودی حمله نظامی را آغاز می‌کند و نیروهای آمریکایی در این عملیات شرکت نخواهند کرد.

همزمان با اعلام وزیر دفاع آمریکا درباره تلاش کشورش برای جلوگیری از انجام «حملات یک‌طرفه» ارتش ترکیه، ترامپ نیز اعلام کرد «اگر ترکیه اقدام خارج از چارچوب انجام دهد، اقتصادش را نابود می‌کنم.»

ارتش ترکیه پیشتر نیز از سال ۲۰۱۶ تاکنون دو بار به این منطقه در شمال سوریه حمله نظامی کرده است. 

مناطق شمالی سوریه، هم‌مرز با ترکیه، عمدتا در اختیار نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» است. ترکیه این نیروها را «تروریست» و شاخه‌ای از پ‌ک‌ک، «حزب کارگران کردستان»، می‌داند. نیروهای کرد شمال سوریه، از متحدان اصلی آمریکا در منطقه به شمار می‌روند. این نیروها نقش مهمی در جریان نبرد با داعش و شکست آن‌ها داشتند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More