شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیران میانی وزارت بهداشت: هنوز به قله کرونا نرسیده‌ایم، شورای‌عالی امنیت ملی اعلام آمار را ممنوع کرد

چند تن از مدیران میانی وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با تاکید براینکه موج اول و افزایشی کرونا ادامه دارد و در ایران هنوز به قله اپیدمی کرونا نرسیده‌ایم، گفتند که از سوی شورای عالی امنیت ملی و حراست وزارت بهداشت دستور داده شده که آمار تازه‌ای از سوی مقام‌های استانی در مورد کرونا اعلام نشود.

حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ضمن سخنان مقام‌های مسئول دیگر در خصوص نزولی بودن شیوع ویروس کرونا، گفت که در ایران ما هنوز به قله اپیدمی کرونا نرسیده‌ایم و با شیبی ملایم صعودی در حال نزدیک شدن به آن هستیم.

همزمان محمدرضا نوبخت، رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، از صدور دستور برای عدم اعلام آمار از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد. نوبخت گفت که ما ماموریم و معذور و در کشور ما همیشه از بالا دستوراتی صادر می‌شود و در این مورد هم «شورای عالی امنیت ملی و حراست وزارت بهداشت دستور دادند درباره کرونا آمار ندهیم، نگفتند چرا ندهیم یا چرا بدهیم، دستور دادند آماری از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها اعلام نشود.»

حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت: «همچنان در موج اول و موج افزایشی بیماری هستیم و داریم نزدیک می‌شویم به قله بیماری اما رسیدن به قله شرط و شروطی دارد و آن هم این است که مجددا عوامل انتقال فائق نیایند بر عوامل کنترل.»

او با تاکید براینکه «هنوز پیک کرونا را رد نکردیم»، گفت: «در دو سه هفته گذشته ما یک مقدار بحث معیشت را گشایش ایجاد کردیم که این اقدام ۲۰ تا ۲۵ درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را کاهش می‌دهد و ۱۰ تا ۱۵ درصد هم از طریق اثرگذاری بر سیستم حمل و نقل شهری می‌گذارد، فاصله گذاری را کاهش می‌دهد و در مجموع فعالیت صنوف حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را کاهش می‌دهد.»

عرفانی با بیان اینکه «اگر از آن طرف گشایش و بازگشایی انجام شده است، باید این طرف اقدامات محکم‌تری اعمال کنیم»، گفت که این اقدامات «عمده‌اش بر می‌گردد به رعایت نکات بهداشتی، اینکه باید بیشتر دقت کنیم و اگر کسانی به دلیل فعالیت اقتصادی و اجتماعی در بیرون حاضر می‌شوند، افرادی که کار ضروری ندارند باید در خانه بمانند.»

رییس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین گفت: «علائم و شواهد نشان می‌دهد که کرونا کل کشورها هم در نیم‌کره شمالی و هم جنوبی همه مناطق را درگیر کرده است و در چنین شرایطی وقتی عامل بیماری‌زا در دو نیم‌کره شیوع پیدا می‌کند با تغییر فصل، بین دو نیم‌کرده تبادل ویروس صورت می‌گیرد.»

عرفانی تاکید کرد که «قرائن نشان می‌دهد  درصورتی که اقدامات انجام شده کنترلی موثر واقع شود و کنترل نسبی تا خرداد ماه انجام شود، ما باز هم در اوایل مهر و آبان قطعا با مواردی از کرونا مواجه می‌شویم که می‌تواند همزمانی داشته باشد با موج آنفلوانزا.»

همزمان محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نیز با تاکید براینکه بار دیگر در بعضی از استان‌ها با افزایش ابتلا به کرونا مواجه شده‌ایم، گفت: «به خصوص در استان‌های تهران، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی کماکان بالاست.» او تاکید کرد که در استان‌های مازندران، گیلان و قم، هم که موارد بیماری رو به کاهش گذاشته بود الان علایم افزایش مشاهده می‌کنیم.

محمدمهدی گویا همچنین گفت که در سطح کشور وضعیت شیوع کرونا یکسان نیست و در بعضی از استان‌های کشور افزایش موارد بیماری در روزهای گذشته بودیم به‌خصوص استان‌هایی مهمان‌پذیر چنین وضعیتی داشتند و همچنین استان‌هایی که تردد در آنجا بیشتر است چه تردد بین شهری و چه تردد شهری» سبب افزایش شمار ابتلا به کرونا شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More