شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: خواهان دسترسی فوری به دو سایت در ایران هستیم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با هشدار به جمهوری اسلامی ایران، از مقام‌های این کشور خواست  فورا دسترسی بازرسان را به دو مکانی که این آژانس تعیین کرده، فراهم کنند.

گروسی، روز دوشنبه ۲۶ خرداد، در بیانیه‌ای که در ابتدای نشست شورای حکام آژانس قرائت کرد، گفت: «من با نگرانی شدید اعلام می‌کنم از چهار ماه پیش، ایران از دسترس ما به دو سایت جلوگیری کرده و نزدیک به یک سال است از گفت‌وگوی جدی برای شفاف‌سازی درباره پرسش‌های ما مربوط به مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی و فعالیت‌های هسته‌ای خودداری کرده است.»

او ادامه داد: «این امر توانایی آژانس برای برطرف کردن پرسش‌ها و ارایه تضمین معتبر در زمینه فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در این مکان‌ها در ایران را از بین می‌برد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «من ایران را به همکاری فوری و کامل با آژانس، به ویژه در زمینه فراهم کردن دسترسی فوری به مکان‌هایی که ما مشخص کرده‌ایم، فرامی‌خوانم.»

گروسی همچنین با اشاره به تصمیم ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی، گفت آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران طبق توافقنامه پادمانی ادامه می‌دهد.

ده روز پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با غنای پایین تا روز ۲۰ ماه مه (دو هفته پیش) را ۱۵۷۱/۶ کیلوگرم اعلام کرد. 

این در حالی است که بر اساس توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید، ذخایر اورانیوم غنی‌شده این کشور نباید به بیش از ۲۰۲/۸ کیلوگرم برسد.

همچنین آژانس اعلام کرد ایران به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۴/۵ درصد همچنان ادامه می‌دهد. این در حالی است که بر اساس برجام، ایران حداکثر مجاز است که اورانیوم را با غلظت ۳/۶۷ درصد غنی‌سازی کند.

پیشتر نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «نگرانی عمیق» خود را از ممانعت ایران برای دسترسی به دو سایت هسته‌ای و خودداری از  گفت‌وگو درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای که احتمال می‌رود اعلام نشده باشد، ابراز کرده است.

اما عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه موسوی درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «موضوع بسته شده را باز می‌کنند و مبنای ادعایشان ادعای اسرائیل و شخص نتانیاهو است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: «جای تاسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران تا این لحظه، ادعاهای رژیمی را می‌پذیرد و مبنای سوالات خود قرار می‌دهد که خصومت آن با مردم و نظام ما و نظام بین‌الملل برای همه محرز است.»

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از وین گزارش داد ممکن است  پاسخ ندادن ایران به درخواست‌های آژانس، موجب تصویب یک قطعنامه علیه تهران در هفته جاری شود. 

آخرین باری که آژانس چنین قطعنامه‌ اعتراضی علیه ایران به تصویب رسانده، مربوط به هشت سال پیش است. هر چند که قطعنامه احتمالی علیه ایران جنبه نمادین دارد، اما فضای مذاکرات هسته‌ای ایران با جامعه جهانی را بیش از پیش سنگین خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More