شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مذاکره ایران با کشورهای معاف‌شده از تحریم نفتی

 

رییس کل بانک مرکزی ایران خبر داد که مذاکرات «جدی و مثبت» با هشت کشوری که از سوی آمریکا از معافیت برای خرید نفت برخوردار شده‌اند،  در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی ضمن اعلام خبر انجام این مذاکرات، گفته است که آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفتی ایران شکست خورده است.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرده است که در هفت ماه نخست سال جاری میزان صادرات غیرنفتی ایران نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است.

دولت آمریکا پس از آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران - که شامل صادرات نفت و گاز ایران هم می‌شود - اعلام کرد هشت کشور به مدت شش ماه از تحریم نفتی معاف هستند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که دلیل این کار «کمک به ثبات در بازار نفتی جهان» است.

ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان کشورهایی هستند که برای شش ماه از تحریم‌های نفتی معاف شده‌اند. با این حال مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که از شروط معافیت این کشورها از تحریم نفتی آن است که نباید این درآمدها در اختیار دولت ایران قرار بگیرد، بلکه به جای پرداخت بهای نفت، تا زمانی که تحریم‌ها لغو شوند این پول در حساب‌های ویژه‌ای خهواهد بود تا برای واردات «اقلام ضروری و بشردوستانه وکالاهای اساسی مورد نیاز مردم ایران» از آن استفاده شود.

پیش از این دولت عراق هم از آمریکا خواسته بود مشمول معافیت از تحریم‌های نفتی ایران شود، اما این درخواست مورد قبول مسئولان آمریکایی قرار نگرفت.

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال جاری به امید دست‌یابی به یک توافق بهتر، از برجام خارج شد و اعلام کرد در دو بازه زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران باز خواهد گشت. دور نخست این تحریم‌‌ها از مرداد ماه سال جاری آغاز شد و دور دوم - که صادرات نفت و گاز ایران را هم شامل می‌شود - از ۱۴ آبان ماه بازگشت.

مسئولان آمریکایی پیش از این گفته بودند که هدف نهایی آن‌ها از تحریم‌ها علیه ایران، به صفر رساندن صادرات نفت و گاز ایران است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More