شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مصطفی صالحی از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ماه ۹۶ اعدام شد

مصطفی صالحی از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی۹۶، بامداد چهارشنبه پانزدهم مرداد ماه در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد.

روز سه‌شنبه و درپی انتقال مصطفی صالحی از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی۹۶ به سلول انفرادی، فعالان حقوق بشر در ایران نسبت به احتمال اعدام قریب الوقوع او هشدار داده بودند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه خبر داده بود که با انتشار گزارش‌هایی از انتقال مصطفی صالحی از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی۹۶ به سلول انفرادی، از نگرانی خانواده او نسبت به اجرای حکم اعدام هشدار داد و از قول نزدیکانش نوشت: «صالحی در ۲۴ساعت اخیر با خانواده خود تماسی نداشته و این بر نگرانی‌ها افزوده است.»

 وب‌سایت هرانا تاکید کرده بود که نزدیکان این زندانی گفته‌اند که مصطفی صالحی که در زندان دستگرد اصفهان محبوس است طی ۲۴ ساعت اخیر با خانواده خود تماسی نداشته است و این وضعیت و تداوم بی‌خبری از او بر نگرانی‌ها از سرنوشت این شهروند افزوده است.

مصطفی صالحی در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در شهر کهریزسنگ نجف‌آباد اصفهان بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

او در زمستان سال ۹۷ در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان به ریاست مرادعلی نجف‌پور محاکمه شد . صالحی در دادگاه به قتل سجاد شاه‌سنایی یکی از نیروهای سپاه پاسداران با سابقه حضور در سوریه به عنوان نیروهای «مدافع حرم» و همچنین ضرب و جرح شش نفر دیگر در جریان اعتراضات دی ماه سال۹۶ متهم شد.

در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و پس از بسته شدن جاده نجف‌آباد به اصفهان از سوی معترضان، سجاد شاه‌سنایی همراه شمار دیگری از نیروهای سپاه پاسداران برای برخورد با معترضان و باز کردن جاده به این منطقه اعزام شده بود که در جریان درگیری با معترضان بر اثر شلیک اسلحه شکاری کشته شد.

مصطفی صالحی در تمام مراحل دادگاه اتهام دخالت در کشته شدن سجاد شاه‌سنایی را رد کرد تا آنجا که عرب، وکیل خانواده  شاه‌سنایی در دادگاه گفت که صالحی «تمام اتهامات را انکار می‌کند» و «کاملا خود را به جهالت زده و تمام اتهامات خود را کتمان می‌کند و مدام می‌گوید بروید شاهد بیاورید یا دوربین‌ها را چک کنید.»

با وجود رد اتهامات از سوی مصطفی صالحی، در اسفند ماه سال۹۷ ، مرادعلی نجف‌پور، رییس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان از صدور حکم اعدام برای او خبر داد و گفت مصطفی صالحی «کارگردان اغتشاشات کهریزسنگ نجف‌آباد» بوده است.

از زمان بازداشت مصطفی صالحی در سال۹۶ تاکنون گزارشی درباره دسترسی او به وکیل اختیاری یا جزییات روند دادرسی پرونده این معترض منتشر نشده است و اطلاع‌رسانی قوه قضاییه نیز درباره وضعیت این معترض بازداشت شده در جریان اعتراضات دی۹۶ متوقف شد.

طی دو روز اخیر گزارش‌های متعددی از انتقال مصطفی صالحی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام منتشر شده بود و اکنون پس از قطع تماسش از زندان، اعلام شد که حکم اعدام او در زندان دستگرد اصفهان اجرا شده است.

در دو هفته گذشته تایید حکم اعدام سه تن از معترضان در تهران و هشت تن از معترضان دی۹۶ و آبان۹۸ در اصفهان، اعتراضات گسترده‌‌ای را در پی داشته است و کاربران در کمپین اعتراضی با میلیون‌ها بار تکرار هشتگ «اعدام نکنید» و «لغو فوری حکم اعدام»، اعتراض خود به را صدور و تایید و احتمال اجرای حکم معترضان ابراز کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More