شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون مستعفی وزارت بهداشت: در حضور روحانی با طرح «ایمنی جمعی» مخالفت کردم

رضا ملک‌زاده چند روز پس از کناره‌گیری خود از مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، به اتهام‌های مطرح شده علیه خود پاسخ داد و اعلام کرد در حضور روحانی در ستاد ملی مبارزه با کرونا با اجرای طرح «ایمنی جمعی» مخالفت کرده بود.

ملک‌‌زاده، در نامه‌ای ۸۹ صفحه‌ای، خطاب به پرسش‌های بسیج دانشجویی چند دانشگاه علوم پزشکی ایران پاسخ داده است.

او که به حمایت از نظریه «ایمنی جمعی» یا «ایمنی گله‌ای» برای مهار شیوع کرونا در ایران متهم شده، در این نامه نوشت که در دو سخنرانی در ستاد ملی کرونا، در حضور حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران با این نظریه مخالفت کرده و آن را «خلاف اخلاق پزشکی» توصیف کرده است.

او تاکید کرد: «این‌که اینجانب توصیه به ایمنی دست‌جمعی کرده باشم واقعا یک تهمت آشکار است.»

این مقام پیشین وزارت بهداشت با توضیح درباره چگونگی تحقیق در این باره نوشت که نتایج این تحقیق در قالب مقاله «در مجله لانست به زودی چاپ می‌‌شود».

ملک‌زاده تاکید کرد که این تحقیق «بسیار با ارزش و کم‌نظیر بود که رییس جمهور محترم باید در بیان دقیق‌‌تر می‌‌فرمودند.»

در تیرماه گذشته، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که تا آن زمان «۲۵ میلیون ایرانی» به کرونا مبتلا شده‌اند و برآورد می‌شود که «۳۵ میلیون نفر دیگر» نیز در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

این اظهارات روحانی، گمانه‌زنی‌ها را درباره سیاست دولت جمهوری اسلامی برای اجرای نظریه ایمنی جمعی تقویت کرد.

همچنین در حالی که ملک‌زاده به دادن اطلاعات به «بیگانگان» متهم شده، او در پاسخ به «انجام کارآزمایی‌های بالینی و همکاری‌های گسترده با سازمان جهانی بهداشت» اعلام کرد: « همانطور که مستحضرید بیماری کووید-۱۹ درمان استانداردی ندارد و کشف درمان استاندارد برای این بیماری مستلزم انجام تحقیق است.»

او همچنین «تحریم‌های ظالمانه آمریکا» را دلیلی برای آزمایش‌های گسترده وزارت بهداشت برای یافتن داروی کرونا اعلام و تاکید کرد: «این امر تنها با همکاری سازمان‌های بین‌المللی چون سازمان جهانی بهداشت قابل تحقق بود.»

معاون پیشین وزیر بهداشت درباره آزمایش‌های گسترده وزارت بهداشت در این زمینه نوشت: «برخلاف شبهاتی که در فضای مجازی مطرح شده از همه بیماران شرکت‌کننده در این مطالعه بین‌المللی رضایت آگاهانه کسب شده است.»

او ادامه داد: «داروها به طور رایگان توسط سازمان جهانی بهداشت برای این مطالعه فراهم شد» و «هیچ گونه قراردادی با سازمان جهانی بهداشت مبنی بر دریافت حق‌التحقیق به اینجانب و همکاران من منعقد نشد.»

ملک‌زاده که استاد دانشگاه تهران و عضو هیات مدیره یک شرکت خصوصی تولید دارو (شرکت سهامی خاص فن آوران روژان محقق دارو) است، همچنین به «تضاد منافع» در دوران تصدی معاونت وزارت بهداشت متهم شده است.

اما او نوشت: «به موجب قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب سال ۱۳۷۲ سمت‌‌های آموزشی در دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی از اصل ممنوعیت داشتن بیش از یک شغل دولتی مستثنی هستند.»

رضا ملک‌زاده چند روز پیش و در پی انتقاد سعید نمکی، وزیر بهداشت، از وضعیت تحقیقات سلامت، از سمت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت کناره‌گیری کرد.

او در نامه سرگشاده استعفای خود مدیریت وزیر فعلی بهداشت را «‌بسیار غلط» و «‌پرنقص» خواند و نوشت عدم مشورت و بی‌توجهی نمکی به «‌متخصصان و محققان نظام سلامت موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده است».

به دنبال انتشار این نامه، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، ملک‌زاده را به مخالفت با فرمان‌های علی خامنه‌ای برای گسترش طب اسلامی و دادن اطلاعات به بیگانگان متهم کردند.

همچنین نمکی با تاکید بر برنامه تولید واکسن کرونا، بار دیگر از معاون مستعفی خود شدیدا انتقاد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More