شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌‌های سابق اروپا:‌ ظریف پاسخگو شود، مزدوران جمهوری اسلامی را هم اخراج کنید

 

 

بیش از ۲۰ مقام سابق اروپایی در بیانیه‌ای خطاب به رهبران اروپا، ضمن اشاره به پرونده اسدالله اسدی، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی، به نقش مقام‌های ارشد ایران در «تروریسم» ارجاع داده و خواستار اخراج «مزدوران» و «عوامل» آن از اروپا شدند. 

امضاکنندگان این نامه که ۲۱ دیپلمات و وزرای سابق کشورهای اروپایی هستند، با اشاره به پرونده اسدی در ارتباط با طرح‌ریزی برای بمب‌گذاری در تجمع‌ سال ۲۰۱۸ سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، خواستار پاسخگو کردن محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ شدند.

اسدی دبیر سوم سفارت تهران در اتریش بود که از تیرماه سال ۱۳۹۷ در نزدیکی پاریس بازداشت شد و پس از محاکمه اکنون در انتظار صدور حکمش در زندان به سر می‌برد.

به تازگی رسانه‌های آلمان خبر دادند دفترچه‌هایی از او کشف شده که نشان‌دهنده پرداخت‌های نقدی و چند هزار یورویی و احتمالا نقش‌ داشتن او در اداره حلقه‌ای بزرگ از ماموران جمهوری اسلامی در اروپا بوده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ضمن اعتراض به این بازداشت و رد اتهام‌های اسدی، آن را «دامی پیچیده» خوانده است.

وزرای سابق و دیپلمات‌های اروپایی در بیانیه  مشترک خود به ضرورت پیگرد و محاکمه مقام‌های ارشد ایران که در اقدامات تروریستی نقش داشته‌اند،‌ اشاره کرده‌اند.

در بند سوم این بیانیه خواسته معرفی «تمامیت» وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران به عنوان نهادهای تروریستی مطرح و به ضرورت محاکمه، مجازات و اخراج «عوامل» و «مزدوران» آن‌ها از کشورهای اروپایی اشاره شده است. همچنین اعطای پناهندگی سیاسی به این «مزدوران» به عنوان خط قرمز مورد تاکید قرار گرفته است.

 

ایران پدرخوانده تروریسم بین‌المللی است

امضاکنندگان در قسمتی از نامه ایران را «پدرخوانده» تروریسم بین‌المللی در جهان امروز خوانده‌اند.

آن‌ها این بیانیه را خطاب به شارل میشل،‌ رییس شورای اروپا، جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ دیوید ساسولی،‌ رییس پارلمان اروپا و رهبران کشورهای عضو و غیر عضو اتحادیه اروپا نوشته‌اند.

در میان نام امضاکنندگان مقام‌هایی از ایتالیا،‌ آلمان،‌ ایرلند،. فرانسه،‌ رومانی،‌ اسلواکی، بریتانیا، بلژیک،‌ اسلوونی، فنلاند و آلبانی دیده می‌شود.

 

ضرورت بررسی فعالیت سفارتخانه‌‌های ایران

این مقام‌های سابق اروپایی علاوه بر این، خواستار بررسی دقیق فعالیت‌های مراکز مذهبی،‌ فرهنگی و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی شده‌اند. آن‌ها همچنین اشاره کرده‌اند که روابط دیپلماتیک با ایران باید کاهش پیدا کند. 

اتخاذ رویکرد محکم در ارتباط با فعالیت‌های تهدیدآمیز، زورگیری و گروگان‌گیری از سوی رژیم ایران از دیگر خواسته‌های این بیانیه است.

آنها نوشتند عدم برخورد مناسب اروپا باعث جسور شدن مقام‌های ایران در پیگیری فعالیت‌های شرارت‌بارشان از جمله تروریسم در اروپا شده و آنها را قانع کرده که مصونیت دارند و هر کاری در اروپا بکنند، عواقبی ندارد.

 

حمایت از تحریم جمهوری اسلامی

در انتها نیز با اشاره به افزایش سطح غنی‌سازی از سوی ایران که «نقض توافق هسته‌ای» به شمار می‌رود،‌ از رهبران اروپا خواسته شده آن را شدیدا محکوم کنند. 

آن‌ها همچنین نوشتند از دعوت اروپا به تحریم ایران استقبال می‌کنند.

این بیانیه در ارتباط با فعالیت‌های «تروریستی» حکومت و مقام‌های ارشد ایران علاوه بر پرونده اسدی به پرونده بمب‌گذاری میکونوس و اثبات نقش مقام‌های ارشد ایران در آن نیز اشاره کرده است.

امضاکنندگان هشدار داده‌اند در صورتی که بمب‌گذاری در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی در نشست سازمان مجاهدین خلق در فرانسه موفق می‌شد،‌ صدها نفر افراد بی‌گناه از جمله شهروندان اروپایی و شخصیت‌های سیاسی کشته می‌شدند.

این نامه به نقل قول سرویس امنیتی دولت بلژیک اشاره کرده که می‌گوید: «نقشه حمله تحت نام ایران و رهبری‌اش تکامل یافت.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More