شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مهدی کروبی: انتخابات آزاد «پاشنه آشیل» حاکمیت شده است

مهدی کروبی، نامزد معترض انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸،‌ در نامه‌ای به احمد جنتی،‌ دبیر شورای نگهبان،‌ با انتقاد از مواضع او مبنی بر «بی‌طرفی شورای نگهبان» گفت که او «در اوج کهولت سن،‌ خلاف واقع سخن می‌گوید.»

کروبی می‌گوید کار به جایی رسیده که انتخابات آزاد تبدیل به «پاشنه آشیل» حاکمیت شده است.

به گزارش پایگاه خبری سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی،‌ در این نامه که روز جمعه ۲۸ تیرماه منتشرشده،‌ کروبی با رد ادعاهای جنتی گفته است که او «در عصر اطلاعات و رسانه‌های مجازی، ناشیانه سعی می‌کند شب را روز و روز را شب تعبیر کند.»

این نامه پس از آن صادر می‌شود که دستگاه قضایی در ماه‌های گذشته محمدرضا خاتمی، دبیرکل پیشین جبهه مشارکت، را به دلیل اظهاراتش در یک مصاحبه درباره تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸ در دادگاه محکوم به دو سال حبس کرده است.

خاتمی می‌گوید با استفاده از آمار و ارقام و گزارش‌های نهادهای رسمی از جمله وزارت کشور و شورای نگهبان،‌ تقلب حدود ۸ میلیونی در آن انتخابات را ثابت کرده است.

به تازگی،‌ جنتی در سالگرد تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه‌ای با روزنامه کیهان گفته است این نهاد «بی‌طرف» است و برایش فرقی نمی‌کند که نامزدها به کدام جریان سیاسی تعلق دارند. او همچنین در روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه در ۹۳ سالگی دوباره به عنوان دبیر شورای نگهبان انتخاب شد.

کروبی در نامه خود انتخابات آزاد را «پاشنه آشیل» حاکمیت خوانده و اظهار کرده که کار به جایی رسیده است که «طرح انتخابات آزاد و منصفانه از سوی هرکس که باشد تهدیدی برای نظام تلقی می‌گردد.»

 

مملکت «دورهمی» اداره می‌شود

رییس دوره ششم مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نامه خود با انتقاد از گستردگی فساد و پرونده‌های متعدد اقتصادی در کشور، آن را ناشی از «دورهمی» اداره کردن کشور دانسته است.

او عملکرد شورای نگهبان در اداره کشور را موجب «محرومیت فله‌ای مردم از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن» دانسته است.

کروبی، با اشاره به مصادیق دخالت شورای نگهبان در ادوار مختلف انتخابات، از عملکرد این نهاد در انتخابات دوره ششم مجلس به عنوان «جراحی» یاد کرده است.

او در بخشی از نامه خود در همین‌باره نوشته: «در آن جراحی موفق شورای نگهبان، سه تن از دایره سی نفره تهران از جمله آقایان علیرضا رجایی و رسول منتجب‌نیا بیرون رانده شدند.»

 

احمدی‌نژاد با تقلب به دور دوم رفت

دبیرکل حزب اعتمادملی همچنین با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴، آن را مصداق دخالت و جهت‌گیری شورای نگهبان و نهادهای نظامی در انتخابات دانست.

او در این مورد نوشته است: «آقای احمدی‌نژاد را با تقلب و تخلف سپاه و بسیج و وادادگی دولت اصلاحات به دور دوم فرستادید.»

کروبی همچنین با اشاره به انتخابات سال ۱۳۸۸، آن را «مهندسی و تقلب» شورای نگهبان در برابر اعتراض مردم به سیاست داخلی و خارجی کشور خواند.

او با اشاره به تشکیل «جنبش سبز» در اعتراض به نتایج انتخابات اظهار کرد: «به جای شنیدن صدای اعتراض مدنی آنان (مردم) به سرکوب خونین این حرکت مسالمت‌آمیز روی آوردید که بدون شک لکه ننگی در تاریخ این حکومت است.»

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ هستند که از سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند. به تازگی، خانواده این دو نفر از کاهش برخی محدودیت‌ها برای آن‌ها خبر داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More