شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موضوع گرانی در مجلس؛ یک نماینده: در حوزه‌های انتخابیه به ما ناسزا می‌گویند

 

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، در نخستین جلسه پس از دو هفته تعطیلات، شاهد اعتراض‌های چند نماینده درباره موضوع افزایش شدید قیمت کالاها بود و یک نماینده گفت در حوزه‌های انتخابیه «به ما ناسزا می‌گویند».

جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر و بردسکن، در نطق خود درباره افزایش گرانی‌ها گفت: «دو هفته است که نماینده‌های مردم در حوزه‌های انتخابی، از مردم نقد و ناسزا شنیده‌اند. اقتدار مجلس کجا رفته است که هیچ‌کس پاسخگوی وضعیت موجود نیست.»

او خطاب به رییس مجلس گفت: «آقای قالیباف، چرا ما نمایندگان نمی‌توانیم رئیس‌جمهور را حداقل به مجلس بکشانیم و سؤال کنیم.»

این نماینده مجلس با اشاره به این که «طرح سوال از رئیس‌جمهور دو ماه است که به هیأت رئیسه ارجاع شده اما هیأت رئیسه آن را اعلام وصول نمی‌کند»، گفت: «بنابراین روحانی هم هر کاری دلش بخواهد انجام می‌دهد».

نیک‌بین گفت: «آقای روحانی روزی روزگاری پشت تریبون همین مجلس می‌گفت اگر من بخواهم ظرف دو هفته دلار به مبلغ ۵ الی ۷ هزار تومان برمی‌گردانم، اکنون دلار از مرز ۳۰ هزار تومان گذشته است اما کسی ککش نمی‌گزد.»

خبرگزاری ایلنا ابتدا این سخنان را به نقل از محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر، گزارش کرده بود اما بعدا بدون ارائه توضیحی، نام گوینده را به جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر و بردسکن، تغییر داد.

پیش از سخنان این نماینده، رییس مجلس نیز به انتقاد از «افزایش چندبرابری قیمت‌ها» پرداخته بود.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه یکشنبه از عملکرد دولت درباره گرانی‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: «آنچه تحمل همه این فشارها را سخت‌تر می‌کند، سوء مدیریت‌ها، بی‌خیالی‌ها و بی‌توجهی‌های ملموسی است که باعث شده مردم احساس بی‌پناهی کنند.»

قالیباف با اشاره به گزارش‌های مردمی از افزایش چندبرابری قیمت کالاهای اساسی مانند مرغ و لبنیات، کره و تخم مرغ تا لوازم خانگی تا پوشاک در مدت کوتاه، گفت: «این یک واقعیت تلخ است که رکوردشکنی‌های نگران‌کننده قیمت ارز و گرانی لجام‌گسیخته زندگی را بر مردم سخت کرده است.»

قالیباف تاکید کرد: «هر آنچه حواس قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران و مجریان را از سفره و معیشت مردم پرت کند حواشی زائد و بی‌فایده‌ای است... هرچیزی جز کار برای معیشت مردم را به دیوار بکوبیم.»

 

چند نماینده دیگر نیز در جلسه یکشنبه مجلس به موضوع گرانی پرداختند.

 

از جمله غنی نظری، نماینده خلخال، از دستور جلسه انتقاد کرد و گفت باید «مشکلات و درد مردم» را بررسی کنیم».

او با انتقاد از اینکه «طرح استفساریه برخورداری بازنشستگان شاغل در مناطق عملیاتی از مزایای قانون جامع ایثارگران» به عنوان دستور جلسه یکشنبه تعیین شده گفت: «بعد از ۱۵ روز و پس از تعطیلات انتظار داریم که مشکلات و درد مردم را بررسی کنیم نه اینکه موضوعات دیگر در دستور کار باشد.»

مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی، نیز با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: «پس از دو هفته فرصت سرکشی به حوزه‌های انتخابیه با درخواست پنجاه نفر از نمایندگان، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه برای رسیدگی به طرح تأمین کالاهای اساسی با کالابرگ الکترونیکی می‌بایست در دستور کار قرار می‌گرفت.»

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، در پاسخ به برخی نمایندگان گفت: «ساعت هشت همین امشب نشستی با حضور بنده، روسای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه، بودجه و محاسبات، صنایع و معادن، کشاورزی، آب و منابع طبیعی و وزرای مربوطه و رئیس بانک مرکزی جهت بررسی وضعیت بازار ارز و نهاده‌های کشاورزی برگزار خواهد شد.»

او همچنین گفت که «طرح دو فوریتی مربوط به سبد کالا در کمیسیون مربوطه در حال بررسی است».

قیمت کالاهای اساسی در ایران در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته و بهای هر دلار آمریکا نیز روز یکشنبه در صرافی ملی به ۳۲ هزار تومان رسید.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More