شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه‌ رسمی آمریکا به سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران با فعال کردن مکانیسم ماشه

آمریکا در نامه‌ای رسمی از سازمان ملل خواست تا مکانیسم ماشه را فعال کرده و بازگشت همه تحریم‌ها را فعال کند.

در این نامه آمریکا رسما به سازمان ملل متحد اطلاع داد که قصد دارد همه تحریم‌های تعلیق شده ایران در چارچوب برجام را با فعال کردن مکانیسم ماشه، برگرداند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز اعلام کرد  که فرایند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران شروع شده و او نامه‌ای را به رییس شورای امنیت سازمان ملل تقدیم کرده تا این شورا را به طور رسمی از آنچه قصور ایران در برآوردن تعهداتش تحت برجام خواند، آگاه کند.

وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرد که «کلیه تحریم‌های ایران که به حالت تعلیق در آمده بودند تا ۳۰ روز دیگر دوباره علیه تهران اعمال خواهند شد». پمپئو گفت که «مطمئن هستیم که مکانیسم ماشه عملی می‌شود و تمدید نشدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران اشتباهی بزرگ بود».

از سوی دیگر سه کشور اروپایی عضو برجام، فرانسه، بریتانیا و آلمان، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند نمی‌توانند از اقدام آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران حمایت کنند؛ چرا که این اقدام با تلاش‌های صورت گرفته برای حمایت از قرارداد هسته‌ای ایران در تضاد است.

فرانسه، بریتانیا و آلمان همچنین در بیانیه‌شان از ایران خواستند برای حفظ برجام تمام اقدامات ناسازگار با تعهدات هسته‌ای خود را لغو کرده و بی‌درنگ‌ به پایبندی کامل به برجام برگردد.

نامه‌ رسمی آمریکا برای آغاز روند فعال‌سازی مکانیسم ماشه، یک روز پس از تاکید دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالام متحده، بر بازگشت همه تحریم‌های تعلیق شده به سازمان ارائه شد.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه تاکید کرده بود که ایالات متحده خواستار بازگشت همه تحریم‌های ایران است و از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد با فعال کردن مکانیسم ماشه کلیه تحریم‌های تعلیق شده، دوباره اعمال شوند.

ترامپ در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود در کاخ سفید گفت: «من امروز به مایک پمپئو، وزیر خارجه، دستور دادم تا به شورای امنیت اطلاع دهد که آمریکا قصد دارد کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را که از قبل به حالت تعلیق در آمده بودند بازگرداند. این مکانیسم ماشه است.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز ساعاتی قبل در نامه‌ای به رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام آمریکا را «غیرقانونی» خواند و گفت که «سوءاستفاده» ایالات متحده از سازوکارهای مندرج در توافق هسته‌ای برای احیای تحریم‌های ایران مردود است.

ظریف در نامه خود تاکید کرد که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد و از همین رو این اقدام آمریکا باید از سوی شورای امنیت سازمان ملل و جامعه بین‌المللی رد شود.

از سوی دیگر مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، درخواست آمریکا از شورای امنیت برای بازگشت تحریم‌های تعلیق شده را «غیرقانونی» خواند.

تخت روانچی در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل، گفت: «آمریکا خودش را در سطح بین‌المللی منزوی کرده است و کشورها باید در برابر قلدری آمریکا بایستند و اعضای شورای امنیت باید در برابر نقض توافق‌های بین‌المللی بایستند.» 

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درباره تحریم‌های تسلیحاتی که در چارچوب برجام در اکتبر آینده منقضی می‌شود، نیز گفت که بعد از انقضای تحریم تسلیحاتی در خریدوفروش تسلیحات، براساس حقوقمان عمل می‌کنیم.

نامه رسمی آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها و فعال‌سازی مکانیسم ماشه پس از آن به سازمان ملل ارائه شد که اعضای شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران را رد کردند.

پمپئو قبل از رای‌گیری شورای امنیت گفته بود در صورت رای نیاوردن پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی، «ما کاری می‌کنیم [تحریم‌ها] بازگردد. ما براساس قطعنامه ۲۲۳۱ این حق را داریم و این اقدام را انجام خواهیم داد».

حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران،‌ روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «حق استفاده برای کسانی است که داخل برجام باشند. آمریکا که به صراحت از آن خارج شده است.»

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ مرداد و ساعاتی پس از ارائه نامه آمریکا به سازمان ملل برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، گفت که درخواست آمریکا برای متوسل شدن به مکانیسم ماشه و فعال شدن تحریم‌های ایران «فاقد تاثیر قانونی» و «بی‌اعتبار» است. عراقچی تاکید کرد که «هیچ‌یک از اعضای باقی‌مانده در برجام این ابلاغیه را معتبر نمی‌دانند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More