شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه قالیباف و رییسی به خامنه‌ای در مخالفت با تصمیم روحانی برای فروش اوراق نفت 

 

یک نماینده مجلس ایران اعلام کرد محمدباقر قالیباف و ابراهیم رییسی،‌ روسای مجلس و قوه قضاییه، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی اعلام کردند با تصمیم حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری، برای فروش اوراق سلف نفتی در بورس مخالفند.

ابوالفضل ابوترابی،‌ نماینده نجف‌آباد،‌ یکشنبه ۲۶ مرداد با اشاره به این خبر گفت رییسی و قالیباف در نامه‌ خود به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تصمیم رییس‌جمهور را «مغایر با تصمیم گرفته شده در جلسه شورای سران سه قوه» عنوان کرده‌اند.

او افزود: «در جلسه شورای سران قوا تصمیم بر این شده تا نفت به صورت واقعی در بورس خرید و فروش شود و نه این که اوراق به فروش رسد و دولت بعدی مقروض شود.»

این نماینده مجلس همچنین اشاره کرد: «نمایندگان با این تصمیم دولت مخالفند و معتقدند این تصمیم کشور را بیش از پیش با مشکل مواجه می‌کند.»

این نامه در حالی نوشته می‌شود که پیشتر خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود نخستین مرحله از پیش‌فروش نفت به مردم یا «فروش اوراق سلف نفتی» از روز یکشنبه در تالار بورس انرژی آغاز خواهد شد.

این اقدام در پی اعلام هفته پیش روحانی و در ارتباط با طرحی صورت می‌گیرد که او آن را «گشایش اقتصادی» خوانده بود.

روحانی قبلا گفته بود این طرح پس از موافقت خامنه‌ای اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر، اقدام رییسی و قالیباف با این وجود صورت می‌گیرد که شورای سران قوا برای ایجاد هماهنگی و تصمیم مشترک میان سران سه قوه جمهوری اسلامی تشکیل شده است.

این شورا پیشتر نیز تصمیماتی از جمله افزایش قیمت بنزین را تصویب کرده بود که در پی اجرای آن، اعتراضات سراسری آبان‌ماه سال گذشته صورت گرفت و علاوه بر صدها کشته، بازداشت هزاران شهروند را در پی داشت.

شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با دستور خامنه‌ای تاسیس شده است.

جایگاه قانونی و تصمیمات این شورا پیشتر نیز از سوی برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته بود.

 

ادامه واکنش مجلس به طرح دولت

تصمیم اخیر دولت مبنی بر فروش نفت سلف در بورس با ادامه انتقاد برخی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه، در همین زمینه گفت: «هر خبری از جلسه سران در مورد فروش نفت سلف چون هنوز قطعی نشده غیر واقعی است.»

او افزود: «از طرفی در بودجه سال ۹۹ هیچ مجوزی برای فروش نفت سلف وجود ندارد.»

مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی،‌ نیز از اشکالات شکلی و محتوایی این طرح انتقاد کرده و گفت: «منطق قانون‌گذاری در کشور ایجاب می‌کرد طرح مزبور به صورت لایحه تقدیم مجلس می‌شد تا مورد بررسی قرار گیرد.»

محسن زنگنه،‌ نماینده تربت حیدریه،‌ اجرای این طرح را «دور زدن مجلس» خوانده است.

حمید حسینی،‌ سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت،‌ اشاره کرده بود که نهایی شدن این طرح پس از آن صورت گرفت که حسین مرعشی،‌ سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، در جلسه فعالان سیاسی با رییس‌جمهوری آن را پیشنهاد داد.

حسینی افزود ممکن است قراردادهای سلف نفتی به اندازه بازار سهام سوددهی نداشته باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More