شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نتانیاهو: حمله بغداد تحت نظارت مستقیم سپاه پاسداران اجرا شد

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، شبه‌نظامیان شیعه عراقی تحت حمایت ایران را به عنوان عامل اصلی حمله مرگبار اخیر علیه معترضان در بغداد معرفی کرد.

نتانیاهو، روز یکشنبه ۱۷ آذر، در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت: «می‌خواهم به شما بگویم که شواهد بسیاری وجود دارد که این حمله خونین در بغداد به دست شبه‌نظامیان شیعه در عراق و تحت نظارت مستقیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا گشته است.»

شامگاه جمعه پانزدهم آذر، گروهی از افراد مسلح ناشناس به یک پارکینگ در مرکز بغداد که محل تجمع معترضان عراقی بود، حمله کردند. بر اساس گزارش منابع بیمارستانی، در این حمله ۲۰ معترض و ۴ نیروی پلیس کشته شدند.

این حمله که در طول اعتراضات عراق بی‌سابقه بوده، واکنش برهم صالح رییس جمهوری عراق را به دنبال داشت و او خواستار یافتن عوامل این حمله شد. همچنین سازمان ملل متحد نسبت به پیامدهای این حمله واکنش نشان داد.

ساعاتی پس از این حمله، در بامداد شنبه، به خانه مقتدا صدر در نجف نیز حمله شد.

در حالی که هنوز رسما عوامل این حمله شناسایی و معرفی نشده‌اند، نتانیاهو در توییتر خود، با اشاره به کشته‌های این حمله ادامه داد: «رژیم ایران به رفتار خشونت آمیز خود در خاورمیانه ادامه داده و حتی آن را تشدید می‌کند.»

او نوشت: «در این لحظه و در مقابل این کشتارها، باید فشار علیه رژیم ایران را تشدید داد.»

نخست وزیر اسرائیل با اشاره به درخواست خود از کشورهای اروپایی در این زمینه اضافه کرد: «اما تصریح می‌کنم، با حمایت کشورهای اروپایی یا بدون آن، اسرائیل به هیچ وجه به رژیم ایران اجازه توسعه سلاح هسته‌ای نخواهد داد.»

او به گفت‌وگوها و دیدارهای اخیر خود با مقام‌های آمریکا و روسیه اشاره کرد و نوشت: «ما برای اعمال تحریم‌ها علیه رژیم ایران، اعمال فشار علیه رژیم ایران، مقابله با رژیم ایران و مقابله فعالانه و نظامی علیه اقدامات او برای استقرار در مرز ما، در حال تلاش بی‌وقفه هستیم.»

متهم شدن ایران از سوی اسرائیل، در حالی است که معترضان عراقی، در جریان اعتراض‌های اخیر، تاکنون چندین بار به کنسولگری ایران در نجف حمله کردند.

همچنین در حالی است که خبرهایی درباره مداخله قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در امور سیاست داخلی عراق منتشر شده، آیت‌الله علی سیستانی، مرجع پرنفوذ شیعه، دو روز پیش اعلام کرد که نخست وزیر جدید این کشور باید بدون مداخله خارجی انتخاب شود.

اسامه نجیفی، رییس پیشین پارلمان عراق، نیز دخالت ایران در امور داخلی عراق، گفته است که «نفوذ ایران در عراق حتی اگر هم برای مدتی به طول انجامد، پایان خواهد پذیرفت.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More