شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخستین جلسه بازپرسی نجفی در دادسرای امور جنایی

محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران که به اتهام قتل همسرش در بازداشت است با لباس زندان در دادسرای جنایی تهران حضور پیدا کرد.

او در نخستین جلسه بازپرسی گفته است که میترا استاد مکالمات او را ضبط کرده و برای نهادهای امنیتی می‌فرستاده. میترا استاد، صبح سه‌شنبه ۷ خرداد به ضرب گلوله در منزل شخصی‌اش در برجی در سعادت آباد به قتل رسید و ساعاتی پس از آن محمدعلی نجفی با مراجعه به اداره‌ آگاهی به قتل همسرش اعتراف کرد.

مادر میترا استاد: از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم

مادر میترا استاد، همسر محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران خواهان قصاص دامادش شد.

مادر میترا استاد روز چهارشنبه ۸ خرداد در گفت‌وگو با روزنامه ایران به اختلافات محمدعلی نجفی و دخترش اشاره کرده و گفته مهیار، پسر میترا (از همسر سابقش) «همیشه به ما می‌گفت که میترا با نجفی اختلاف دارند.»

او افزود: میترا «را دلداری دادیم و گفتیم که به خاطر مهیار حرفی نزند. مهیار امتحان ریاضی داشت و این درگیری‌ها در روحیه او تاثیر می‌گذاشت.»

مادر میترا در ادامه به آخرین ساعات زندگی میترا اشاره کرد و گفت: «دخترم حتی ساعت ۴ و نیم بامداد سه‌شنبه ۷ خرداد و درست ساعاتی قبل از اینکه به قتل برسد به برادرش پیام داد که تا الآن با نجفی درگیر بوده است.»

مادر میترا استاد که به نام او اشاره نشده، افزود «از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم.»

ساعاتی پس از این حادثه، محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرد که «نجفی با اعتراف به قتل همسرش، انگیزه خود را از ارتکاب جنایت، اختلافات خانوادگی عنوان کرده است.»

در همین حال، ایرنا روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از شاهدان عینی گفته که همسایگان پیش از شلیک گلوله، صدای درگیری زن و مردی را شنیده‌اند. به گفته آنها در جریان این درگیری زن از مرد می‌خواسته آرام باشد. به گفته یکی دیگر از شاهدان عینی، صدای همسر نجفی را شنیده می‌شد که می‌گفت «اشتباه کردم و غلط کردم.»

بابک نمک‌شناس، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت از انتقال محمد علی نجفی به دادسرای جنایی برای انجام تحقیقات بیشتر در زمینه این پرونده خبر داده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران خبرهای مربوط به سکته قلبی نجفی و انتقال وی به بیمارستان را تکذیب کرد و گفت او از سلامت کامل برخوردار است.

محمدعلی نجفی، وزیر علوم دولت‌ میرحسین موسوی، وزیر آموزش‌و‌پرورش دولت  اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی بود. نجفی در مرداد ۱۳۹۶، از سوی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار این پایتخت انتخاب شد، اما پس از انتشار گزارش‌ها درباره تخلفات شهرداری در زمان محمدباقر قالیباف، فشارها به ویژه از سوی قوه قضاییه بر او برای استعفا افزایش یافت و سرآخر او از مقام خود کناره‌گیری کرد.

ماجرای قتل میترا استاد که از آن به عنوان تراژدی یاد می‌شود از پرونده‌های سیاسی است که واکنش‌های دو طیف اصلاح‌طلب و أصول‌گرا را به همراه خواهد داشت. احتمالا آنطور که صادق زیبا کلام هم گفته، اصولگرایان در تلاش‌اند بیشترین بهره‌برداری سیاسی را از این ماجرا بکنند. اصلاح‌طلبان هم تلاش می‌کنند تا از هزینه آن بکاهند.



دختر محمد‌علی نجفی: میترا مرتب پدرم را به خیانت و ما را به اسید پاشی تهدید کرده بود

در حالی که یک روز از قتل میترا استاد توسط همسرش محمد‌علی نجفی، شهردار پیشین تهران می‌گذرد، ابعاد تازه‌ای از روابط این زوج آشکار می‌شود.

دختر محمد‌علی نجفی می‌گوید «میترا أصلا خیانت نکرده بود اما از یک سال پیش در دعواهایش با پدرم مرتب تهدید می‌کرد خیانت خواهد کرد.»

به گزارش رکنا، دختر محمد‌علی نجفی امروز صبح در دادسرای امور جنایی تهران افزود: «میترا حتی ما را تهدید به اسیدپاشی کرده بود و پدرم برای اینکه ما در امان باشیم با ما قطع رابطه کرده بود.»

دختر محمد‌علی نجفی ادعای شکسته شدن دست مهیار (پسر میترا استاد) توسط شهردار پیشین تهران را کذب خواند و گفت: «مهیار دروغ می‌گوید دستش را پدرم شکسته او دستش در مدرسه شکسته بود و همه این را می‌دانند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More