شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل: ایران از همه خطوط قرمز عبور کرده است

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد ایران در ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای‌ خود از «همه خطوط قرمز» عبور کرده و اسرائیل اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست یابد.

بنت روز دوشنبه پنجم مهر پشت تریبون مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک، گفت: «در سال‌های اخیر، ایران پیشرفت بزرگی در زمینه تحقیقات، توسعه، تولید و غنی‌سازی هسته‌ای داشته است. برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران در نقطه بحرانی قرار دارد. از همه خطوط قرمز عبور شده است.»

او که برای اولین بار پس از رسیدن به مقام نخست وزیری اسرائیل در این مجمع سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: «بازرسی‌ها [از تاسیسات هسته‌ای ایران] نادیده گرفته شده است. همه آرزوها اشتباه بود.»

بنت با انتقاد از این که نقض توافقنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی ایران «بدون پیامد» برای این کشور است، تاکید کرد جمهوری اسلامی تحت یک «چتر اتمی» به دنبال سلطه بر خاورمیانه است.

در حالی که بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی به فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم شدت بخشیده، نخست وزیر اسرائیل خواستار یک تلاش بین‌المللی هماهنگ‌تر برای توقف فعالیت‌های اتمی ایران شد.

بنت گفت: «برنامه هسته‌ای ایران به یک نقطه عطف رسیده است؛ و تحمل ما هم همین‌طور» او ادامه داد: «کلمات مانع چرخش سانتریفیوژها نمی‌شوند.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین بار دیگر ابراهیم رئیسی را «قصاب» توصیف و یادآوری کرد رئیسی یکی از اعضای کمیسیون مرگ در دهه ۶۰ بوده است. بنت گفت ایران قتل و خون‌ریزی را در سه دهه گذشته در منطقه پخش کرده است.

با این حال، خبرگزاری رویترز نوشت سخنرانی بنت نسبت به سخنرانی‌های پیشین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، لحن نسبتا آرامتری داشت.

همچنین در حالی که پیشتر بنت از آمریکا خواسته موضع خود علیه ایران را قاطع‌تر کند، هفته گذشته رییس جمهوری آمریکا در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت: «آمریکا همچنان متعهد به حق جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی است.»

بایدن روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ادامه داد آمریکا با دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک در زمینه بازگشت ایران به توافق اتمی در حال همکاری است و واشینگتن آماده بازگشت به اجرای کامل برجام است «اگر ایران همین کار را انجام دهد.»

مذاکرات هسته‌ای ایران در وین برای احیای برجام پس از برگزاری شش دور متوقف شده و هنوز تاریخ دقیقی برای دور بعدی این مذاکرات ارائه نشده است.

این در حالی است که تنش‌ها میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود توافق اخیر این دو در تهران ادامه دارد.

در پی اقدام جمهوری اسلامی مبنی بر جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (‌تسا) در کرج، آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار دسترسی فوری این بازرسان به این مجتمع شدند.

این مجتمع چند ماه قبل بنابر گزارش‌های اعلام شده مورد حمله پهپادی قرار گرفت که جمهوری اسلامی آن را «خرابکاری» توصیف کرد.

۲۲ فروردین امسال نیز یک انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد که مقام‌های جمهوری اسلامی آن را به اسرائیل نسبت دادند.

اسرائیل هرگز درباره نقش احتمالی خود در این حملات رسما اظهار نظری نکرده، اما نفتالی بنت همانطور که نتانیاهو نیز خود را متعهد می‌دانست، اعلام کرده هر اقدامی برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی انجام می‌دهد.



 

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More