شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
حمایت جانسون و مکرون از ترامپ

نخست وزیر بریتانیا:اقدامات سلیمانی به مرگ هزاران غیرنظامی انجامید،از مرگش متاسف نیستیم

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه، در تماس‌های جداگانه تلفنی با دونالد ترامپ، بر اتحاد با آمریکا تاکید کردند و همزمان بوریس جانسون گفت که اقدامات قاسم سلیمانی به مرگ هزاران غیر نظامی انجامید و از مرگش متاسف نیستیم.

علاوه بر این سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا روز یک‌شنبه و در واکنش به اجرای گام پنجم کاهش تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه مشترکی از ایران خواستند از هرگونه اقدام خشونت‌آمیز خودداری کرده و به برجام بازگردد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در اولین موضع‌گیری خود پس از هدف قرار دادن قاسم سلیمانی از سوی آمریکا، تاکید کرد که «سلیمانی تهدیدی علیه منطقه و منافع ما بود.» نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که سلیمانی مسئول اقدامات و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده در منطقه بود و «با توجه به اینکه اقدامات او به مرگ هزاران شهروند غیرنظامی بی‌گناه  انجامید، ما از مرگش متاسف نیستیم.»

او همچنین روز یک‌شنبه تلفنی با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا صحبت کرد، در عین حال خواستار کاهش تنش‌ها از سوی تمامی طرف‌ها شد.همزمان کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز یک‌شنبه پانزدهم دی، تلفنی درباره وضعیت فعلی عراق و ایران گفت‌وگو و بر «اتحاد میان دو کشور آمریکا و بریتانیا» تاکید کردند.

همچنین دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز یک‌شنبه با تاکید  براینکه «آمریکا حق دفاع در برابر قاسم سلیمانی، تهدید بزرگ برای خاورمیانه را داشت»، گفت: «افزایش تنش‌ها در منطقه می‌تواند به خطری جدی تبدیل شود.»

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، نیز در تماس تلفنی با رییس‌جمهوری آمریکا، گفت، ایران باید از اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» پرهیز کند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «‌‌با در نظر گرفتن تنش‌های اخیر در عراق و منطقه و به دنبال حملاتی که در هفته‌های اخیر علیه ائتلاف ما در عراق انجام شده، رییس‌جمهوری فرانسه همبستگی کامل خود را با متحدان ما اعلام می‌دارد.»

حمایت رییس جمهور فرانسه و نخست وزیر بریتانیا، از دونالد ترامپ پس از آن صورت گرفت که رییس جمهوری آمریکا روز جمعه سیزدهم دی ماه در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: «دستور هدف قرار دادن سلیمانی را برای جلوگیری از جنگ صادر کرده است، نه برای آغاز آن.»

علی خامنه‌ای جمعه گذشته و پس از آنکه مسئولان دفترش با چند ساعت تاخیر خبر کشته شدن سلیمانی را به او دادند، در پیامی گفت: «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او آلودند.»

خبرگزاری رویترز شامگاه یک‌شنبه پانزدهم دی به نقل از یک مقام آمریکایی بدون ذکر نام خبر داد که «ایالات متحده سطحی فوری از وضعیت آماده‌باش را در نیروهای موشکی ایران شناسایی کرده است. در حال حاضر مشخص نیست که این آماده‌باش فوری ماهیت تدافعی دارد یا تهاجمی.»

مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی همچنان بر انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران از طریق «پاسخ نظامی» به آمریکا تاکید کردند و در این میان محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی سخنانی در مصلای تهران، خطاب به رییس جمهوری آمریکا از احتمال حمله به اسرائیل سخن گفت.

رضایی خطاب به ترامپ گفت: «اگر پس از انتقام ما خواستی اقدام جدیدی بکنی مطمئن باشید ما حیفا و مراکز اسرائیل را با خاک یکسان می‌کنیم تا اسرائیل از نقشه‌ها حذف و محو شود.»

همزمان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی درباره عملیات هدف قرار دادن سلیمانی، گفت: «شاید درباره واکنش ایران مقداری بحث ایجاد شده باشد. امیدوارم ایران واکنش نشان ندهد. رییس جمهور ترامپ تصریح کرده است که در این صورت، پاسخ ما قاطع و کوبنده خواهد بود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More