شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست خبری مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران به دوشنبه موکول شد

درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با پایان دوره سه ماهه توافق موقت اعلام کرده بود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در راستای تمدید نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از ظهر روز یک‌شنبه کنفرانس خبری برگزار می‌کند، این نشست رسانه‌ای بعد از دوبار تعویق به روز دوشنبه موکول شد.

دفتر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر یک‌شنبه در ایمیلی به خبرنگاران اعلام کرد کنفرانس خبری رافائل گروسی به علت رایزنی‌های او با مقام‌های ایرانی، به صبح دوشنبه موکول شده است.

گروسی سه ماه قبل در روز یک‌شنبه سوم اسفند ماه، ۲۱ فوریه، پس از سفری به تهران اعلام کرد که با کاهش بازرسی‌های آژانس به دلیل توقف پروتکل الحاقی از سوی ایران، طرفين به یک تفاهم موقت و سه‌ماهه در مورد بازرسی‌های ضروری دست یافتند.

پیشتر عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران، پیشتر گفته بود که این توافق با آژانس احتمالا برای یک دوره سه ماهه دیگر تمدید خواهد کرد اما روز یک‌شنبه برخی منابع غیررسمی در تهران گفتند که ایران این توافق موقت را فقط برای یک ماه تمدید می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود تاکید کرد که نشست روز یک‌شنبه رافائل گروسی می‌تواند روی مذاکرات گسترده‌‌تر در مورد احیای توافق هسته‌ای ایران تاثیرگذار باشد.

همزمان عباس گلرو، رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پایان مهلت سه ماهه‌ ایران به آژانس برای ذخیره تصاویر دوربین‎‌های آفلاین فراپادمانی، گفت: «این اطلاعات یا باید پاک شود و یا اینکه نزد طرف ایرانی بماند.»

گلرو با تاکید بر ضرورت اجرای کامل و دقیق «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، افزود که این قانون مصوب مجلس بسیار روشن و واضح است و در ۹ بندی کاملا تکالیف دولت و طرف‌های مذاکره کننده ما در برجام را روشن کرده است.

او افزود که مجلس شورای اسلامی «قطعا سازمان انرژی اتمی را مکلف خواهد کرد که سریعا این اطلاعات را پاک کند» و هیچ اطلاعات و داده‌ای نباید باقی بماند یا اینکه این اطلاعات صرفا نزد طرف ایرانی باقی بماند.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس تاکید کرد که در هر صورت، نباید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این اطلاعات هیچ‌گونه دسترسی داشته باشد.

این نماینده مجلس همچنین خبر داد که عصر امروز، یک‌شنبه دوم خرداد ماه، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی آخرین وضعیت مذاکرات وین تشکیل از جمله توافق سه ماهه ایران و آژانس تشکیل می‌شود.

گلرو با اشاره به اینکه در حال حاضر مذاکرات در جریان است، اضافه کرد که ما از مواضع طرف مقابل که به دنبال رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران است، استقبال می‌کنیم اما در عین حال معطل یک بازی نامعلوم و مبهم نمی‌شویم و فریب آنان را نمی‌خوریم.

علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، نیز روز شنبه با تاکید بر اینکه مهلت توافق ایران و آژانس پایان یافته است، گفت: نباید برابر آژانس انرژی اتمی کوتاه آمد.

سلیمی نیز تاکید کرد که «باید فیلم‌های مراکز هسته‌ای برای همیشه از دسترس خارج شود. او گفت لغو تحریم‌ها موقتی است و بنابراین «تله وین عمیق‌تر و پیچیده‌تر از تله برجام» است.

براساس بخشی از «ضمیمه» توافق سه ماهه و موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بود «ایران برای مدت تا سه ماه اجازه دهد تا دوربین‌های نصب شده در هشت تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه دهند.»

در این ضمیمه همچنین تاکید شده  بود که دوربین‌های نصب شده در راستای فعالیت پادمانی در تاسیسات اظهار شده نیز در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه می‌دهند و ایران تا سه ماه سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ خواهد کرد.

هدف این توافق به طور ضمنی تعیین فرصتی سه ماهه برای رسیدن به توافق با آمریکا و کشورهای عضو برجام برای احیای برجام بود. به همین دلیل در توافق موقت ایران و آژانس آمده بود که داده‌ها و سوابق مزبور در این دوره سه ماهه در صورتی و زمانی به آژانس ارائه می‌شود که ایران تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More