شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست پارلمان بریتانیا برای زندانیان دوتابعیتی در ایران

 

خانواده‌های تعدادی از شهروندان زندانی دوتابعیتی که با حکم‌هایی سنگین در ایران زندانی‌اند، چهارشنبه‌ گذشته در لندن به همراه تعدادی از فعالان حقوق بشر، در نشستی شرکت کردند، تا نقض حقوق بشر در ایران درمورد زندانیان دوتابعیتی را به گوش جهانیان برسانند.

طی دو سال گذشته، دست‌کم ۳۰ شهروند دوتابعیتی در ایران، بازداشت و زندانی شده‌اند. زندانیانی که در بسیاری موارد، از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی با کشورهای غربی به‌کار می‌روند.

خانواده‌های این زندانیان می‌کوشند تا صدای عزیزان خود باشند و هر زمان که می‌توانند، شرایط آنان را به گوش جهانیان برسانند.

«ایران: صداهایی برای آزادی»؛ این نام نشستی بود که روز چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین‌‌ماه، در سالنی در پورت‌کالیس‌هاوس، یکی از ساحتمان‌های پارلمان بریتانیا برگزار شد.  

نشستی با محوریت حقوق بشر در ایران که به ابتکار «سازمان ناظر بین‌المللی حقوق‌بشر» برپا شده بود. اما میزبانی آن را گراهام جونز، نماینده‌ی حزب کارگر بریتانیا و نایب رییس گروه پارلمانی چندحزبی در امور ایران برعهده داشت. 

این جلسه، در دو بخش به موضوع حقوق بشر در ایران می‌پرداخت. در بخش اول نشست، با حضور خانواده‌های تعدادی از زندانیان دوتابعیتی در ایران، درمورد شرایط آنان در زندان و نقض حقوق‌بشر در رابطه با آن‌ها صحبت شد و بخش دوم با حضور محمود امیری مقدم، مدیر و بنیان‌گذار سازمان حقوق‌بشر ایران، مستقر در نروژ، به اهمیت درصدر قرار گرفتن موضوع نقض حقوق بشر و آزادی بیان در ایران و فشارهای جمهوری اسلامی بر خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی حارج از کشور، به‌ویژه کارمندان بی‌بی‌سی فارسی اختصاص داشت.

کیلین گالاگر، از وکلای بی‌بی‌سی و رعنا رحیم‌پور، از روزنامه‌نگاران شاغل در بی‌بی‌سی فارسی که در این نشست حاضر بودند، مواردی از تهدیدهای متوجه خانواده‌های کارمندان بی بی‌سی را مطرح کردند. همان تهدیدات و فشارهابی که موجب شد بی‌بی‌سی فارسی، حدود یک ماه پیش، در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از حکومت جمهوری اسلامی ایران شکایت کند.

در بخش اول نشست، مریم ملک‌پور و شیوا محبوبی حضور داشتند. ویدا مهران‌نیا نیز از راه دور و ازطریق اسکایپ، برای شرکت‌کنندگان در نشست، صحبت کرد. 

مریم ملک‌پور، خواهر سعید ملک‌پور است که تحت شکنجه مجبور به اعتراف شد و بر اساس آن اعتراف‌، به اعدام محکوم و سپس اعدام به حبس ابد تبدیل شد. او بیشتر از ۱۰ سال است که زندانی شده است.

شیوا محبوبی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی پیشین، سخنگوی کمیته دفاع از حقوق زندانیان سیاسی است.

مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر شهروند سوئد است که در ایران بازداشت و در پی اعتراف‌ اجباری و تحت فشار، به اعدام محکوم شده است.

 

گزارشی از مژگان غفاری:

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More