شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده مجلس: در نطنز چند هزار سانتریفیوژ و عمده امکانات غنی‌سازی از بین رفت

علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، اعلام کرد طی حادثه روز یکشنبه در سایت هسته‌ای نطنز ایران «چندین هزار» سانتریفیوژ و همچنین «بخش عمده‌ای از امکانات غنی‌سازی» کشور آسیب دیده و از بین رفته است.

زاکانی طی یک مصاحبه تلویزیونی با صداوسیمای جمهوری اسلامی درباره مساله نفوذ به تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد «یک مجموعه پرظرفیت» هسته‌ای که در پی خرابی برای تعمیر به خارج از کشور منتقل شده بود، با «۳۰۰ پوند» مواد منفجره به کشور بازگردانده شد، اما سیستم امنیتی جمهوری اسلامی متوجه آن نشد.

این نماینده مجلس تایید کرد که «بخش عمده‌ای» از امکانات غنی‌سازی کشور و همچنین «چند هزار سانتریفیوژ» در پی حادثه دوم نطنز از بین رفته است. او همچنین گفت در تاسیسات هسته‌ای نطنز در یک «میز کار با لوازم حساس» مواد منفجره کارگذاری شده بود.

زاکانی در ادامه اشاره کرد تصویب قانونی برای غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد اورانیوم که سازمان انرژی اتمی ایران «نمی‌تواند زیر بار آن نرود»، پاسخ مناسبی از سوی جمهوری اسلامی به خرابکاری در نطنز خواهد بود.

در سوی دیگر فریدون عباسی،‌ رییس کمیسیون انرژی مجلس، هم همزمان درباره پیچیدگی نفوذ و عملیات تخریب در نطنز گفته است از منظر علمی در این حادثه «طراحی دشمن خیلی قشنگ بود.» 

اشاره زاکانی و عباسی از مجلس به ابعاد نفوذ و تخریب تاسیسات هسته‌ای نطنز در حالی صورت می‌گیرد که روز دوشنبه اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رییس‌جمهور، در این زمینه گفته بود: «باید دستگاهی که مسئول شناسایی و جلوگیری از اقدامات دشمن بوده و در این زمینه توفیقی بدست نیاورده است، بازخواست شود.»

دومین حمله تخریبی به تاسیسات هسته‌ای نطنز در حالی روز یکشنبه و در کمتر از یک سال صورت گرفت که مقام‌های سازمان انرژی اتمی ابتدا آن را «حادثه» بدون تلفات عنوان کرده بودند. اما با انتشار گزارش رسانه‌های اسرائیل و آمریکا از ابعاد حادثه، اکنون مقام‌های تهران از امکان «فاجعه انسانی و محیط زیستی» در پی آن سخن می‌گویند.

مقام‌های حکومت ایران بر ضرورت «انتقام» از اسرائیل به دلیل نقش داشتن در این حادثه تاکید کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More