شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی در ایران درگذشت

نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی در ایران درگذشت.

براساس گزارشهای رسیده از ایران تابنده در سن ۹۲ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سن در بیمارستان مهر تهران فوت کرد.

برخی رسانه‌ها از تشدید جو امنیتی و تجمع برخی حامیان تابنده در مقابل بیمارستان محل فوت او گزارش داده‌اند. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی از افزایش شمار حاضران در مقابل این بیمارستان خبر می‌دهند.

بنا بر اعلام فارس، پیکر تابنده برای دفن در حال انتقال به شهر «بیدخت» گناباد در استان خراسان رضوی است. این شهر محل تولد او و همچنین مدفن قطب‌های دراویش گنابادی است. 

یک بار دیگر نیز پیش از این برخی خبرگزاری داخلی‌ روز ۲۰ آذرماه خبر درگذشت او به دلیل «پایین آمدن علایم حیاتی» و «ضعیف شدن» را منتشر کردند که ساعتی بعد تکذیب شد.

اعلام خبر درگذشت تابنده از سوی خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در حالی است که او در سال‌های اخیرا تحت محدودیت‌های امنیتی قرار داشت.

تحمیل محدودیت‌های امنیتی بر تابنده به دلیل پیشینه فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشری او در دفاع از درویشان،‌ مطالب منتشره در رسانه‌ها و همچنین ارتباط با گروه‌ها و شخصیت‌های منتقد بوده است. 

او یک بار نیز به دلیل امضای نامه‌ای مشهور به «نامه ۹۰ امضایی» به اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۹، که وضعیت انسداد سیاسی و بحران‌های اقتصادی را مورد انتقاد قرار داده بود، هشت ماه را در حبس گذراند.

تابنده مطالبی نیز در رد نظریه ولایت فقیه در نشریه «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» منتشر کرده بود.

پس از آن که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ با دور جدید فشارهای امنیتی خبری مبنی بر دستگیری و ایجاد ایست و بازرسی در محل اقامت تابنده در تهران منتشر شد،‌ در شامگاه چهاردهم همان ماه تعدادی از دراویش گنابادی با حضور در خیابان «گلستان هفتم» واقع در منطقه پاسداران دست به تجمع و اعتراض زدند.

این تجمع با دخالت نیروهای امنیتی به درگیری و بازداشت ده‌ها نفر از این دراویش منجر شد. 

بعد از درگیری‌های سال ۹۶ میان دراویش و نیروهای امنیتی، محدودیت های گسترده‌ای علیه تابنده اعمال شد.

پس از آن، تابنده با انتشار یک پیام ویدیویی در اسفندماه همان سال تلویحا قرار گرفتن خود در بازداشت خانگی و محدودیت‌های امنیتی را تایید کرده بود. او در این مدت از همراهی دراویش نیز منع شده بود. 

نورعلی تابنده در سال ۱۳۰۶ در شهرستان گناباد متولد شده بود. او پس از تحصیل مقدمات علوم اسلامی، هیات قدیم و نجوم برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در سال ۱۳۲۷ در دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی لیسانس خود را به اتمام رساند. 

او برای ادامه تحصیل همچنین به کشور فرانسه رفت و در سال ۱۳۳۶ دکترای رشته حقوق را از دانشگاه پاریس دریافت کرد. تابنده علاوه بر این در رشته زبان فرانسه نیز دیپلم دریافت کرده بود.

نور علی تابنده پیش از انقلاب سال ۵۷ وکالت چهره‌های انقلابی مشهور از جمله وکالت پسندیده، برادر روح الله خمینی و آیت الله طاهری امام جمعه اصفهان پس از انقلاب را بر عهده داشت.

او بعد از انقلاب سال ۵۷ نیز وکالت پرونده افراد مغضوب در حاکمیت جدید را به عهده می‌گرفت از جمله عباس امیرانتظام. 

تابنده همچنین  مدتی در کابینه دولت موقت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپس مدیریت سازمان حج و زیارت و معاونت دادگستری را بر عهده داست. 

نورعلی تابنده در مهرماه سال ۱۳۷۱ «قطب دراویش گنابادی نعمت‌اللهی» لقب گرفت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More