شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی‌ها درباره بروز موج چهارم کرونا؛ درخواست نمکی از وزیر کشور برای جلوگیری از سفر به شمال ایران 

 

همزمان با افزایش نگرانی‌ها و هشدار درباره بروز موج چهارم کرونا در ایران و با اعلام بالا رفتن تعداد مبتلایان در مازندران، سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار جلوگیری از ورود مسافران غیربومی به استان‌های شمالی ایران شد.

او روز شنبه ۲۷ دی ماه در نامه خود نوشت: «طبق گزارش‌های واصله تعداد قابل توجهی از مسافران مبداء کلانشهر تهران و بعضی شهرهای دیگر عازم استان های شمالی هستند.»

نمکی با اشاره به این که «در هفته‌های گذشته طوفان سنگینی از شدت بیماری در این استان‌ها به ویژه در استان مازندران را تحمل کرده‌ایم» از وزیر کشور خواست ترتیبی اتخاذ کند تا «از ورود هرگونه مسافر غیربومی به این استان‌ها ممانعت شود».

نمکی گفت خود و همکارانش «به شدت» نگران خیز جدید بیماری و شروع موج چهارم کرونا با ارتفاعی به مراتب بیشتر از امواج قبلی‌اند.

وزیر بهداشت همچنین در در نامه‌اش به وزیر کشور اعلام کرد که اگر «برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه در چند روز آینده منطبق بر شیوه‌‌نامه‌های» بهداشتی نباشد در افزایش بیماری نقش موثری خواهد داشت.

همزمان، علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر حسن روحانی، در توییتی نوشت: «با توجه به برآوردهای نگران‌کننده‌ای که در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد، خطر موج چهارم کرونا بسیار جدی است.»

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس مجلس هم در نامه‌ای به روحانی، خواستار در نظر گرفتن تدابیر پیشگیرانه از جمله کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا با تغییرات ژنتیکی جدید به ایران شد.

 

افزایش ۲/۵ برابری مبتلایان در مازندران

عباس موسوی، رییس علوم پزشکی مازندران، از روند افزایشی شیوع کرونا در ۲ ماه و نیم ماه گذشته در این استان خبر داد که منجر به افزایش ۲/۵ برابری مبتلایان به کرونا طی این مدت شده است. 

موسوی روز شنبه به ایسنا گفت: «تعداد افرادی که هم اکنون با تشخیص قطعی کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحت بستری قرار دارند ۳۵۸ نفر است.»

پیشتر سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرده بود۱۰ شهر از استان مازندران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

رییس علوم پزشکی مازندران همچنین گفت روستاهای استان مازندران هم مانند شهرها از نظر شیوع ویروس کرونا «رنگ‌‌بندی» شده تا تدابیری برای «کاهش ترددها و ارتباط بین روستای قرمز» و دیگر روستاها اتخاذ شود.

او تاکید کرد کنترل‌ها برای ورود به این استان تشدید شده است.

مقام‌های وزارت بهداشت در روزهای اخیر نسبت به موج جدید شیوع کرونا در ایران هشدار داده‌اند.

حسن روحانی هم روز شنبه گفت مراسم ۲۲ بهمن امسال به دلیل شرایط خاصی که داریم به صورت نمادین، خودرویی و موتوری برگزار می‌شود.

او افزود دولت تلاش می‌کند سال ۹۹ واکسیناسیون را شروع کند.

 

 

ستاد ملی مقابله با کرونا: در نماز جمعه و مراسم مذهبی قم هیچ پروتکل بهداشتی رعایت نشد

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرد که در برگزاری نماز جمعه و مراسم مذهبی روزهای اخیر در قم «هیچ پروتکل بهداشتی» رعایت نشده است.

او اعلام کرد که فقط ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان از ماسک استفاده کردند.

رئیسی گفت: «کسانی که با بی‌مبالاتی این برنامه‌ها را برگزار می‌کنند مسئول مرگ مردم در پیک بعدی کرونا هستند و باید مجازات شوند.»

نماز جمعه قم پس از شش ماه تعطیلی روز ۲۶ دی در فضای سربسته برگزار شد.

در فیلمی که از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا منتشر شده است، تصاویر مراسم مذهبی سوگواره حدیث غربت در قم را نشان می‌دهد.

مراسم «حدیث غربت» از ۲۱ دی و به مناسبت مرگ دختر پیامبر اسلام در قم آغاز شده است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که در این مراسم مردم در صف ایستاده و غذا می‌گیرند.

این مراسم در حالی برگزار شده که پیش از این استاندار تهران اعلام کرده که بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری مراسم «ایام فاطمیه» ممنوع است.او همچنین خواستار آن شد که در این مدت ورود خودروهای مسافران به استان‌های شمالی ممنوع شود.

رئیسی همچنین گفت که حدود چهل هزار نفر در یک روز وارد جزیره قشم شدند و این وضعیت «اسفناک» است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More