شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیروی دریایی آمریکا:‌ بقایای مین جدا شده از نفتکش ژاپنی شبیه مین‌های ایرانی است

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، تکه‌هایی از مین خارچسبی و یک آهن‌ربایی را نشان داد که گفته می‌شود از یکی از دو کشتی جدا شده که هفته گذشته در دریای عمان هدف حمله مشکوک قرار گرفت. بنا بر ادعای مقام‌های آمریکایی، این مین‌ها شباهت زیادی به نوع ایرانی آن دارد.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید با اعمال «فشار حداکثری» بر ایران و از طریق تحریم‌های گسترده به دنبال بازداشتن جمهوری اسلامی از فعالیت‌های هسته‌ای و مداخلات منطقه‌ای است. در همین حال واشنگتن در تلاش بوده تا با تشکیل اجماع بین‌المللی نشان دهد ایران در حملات هفته گذشته به دو نفتکش و همینطور در حملات ۱۲ ماه مه به چهار نفتکش در نزدیکی امارات متحده عربی دست داشته است.

 

تهران هرگونه دخالت در حمله به نفتکش‌ها در اطراف تنگه هرمز، مهمترین شریان سوخت بین‌المللی را رد کرده است. با این همه، بیم آن می‌رود که چنین تنش‌هایی آتش رویارویی گسترده‌ای را در خلیج فارس شعله‌ور سازد.

پیشتر ارتش آمریکا تصاویری منتشر کرده که در آن ادعا می‌شود نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال جدا کردن مین خارچسبی از بدنه نفتکش ژاپنی کوکوکا کورجس هستند. این نفتکش به همراه نفتکش نروژی فرونت آلتیر  ۲۳ خردادماه در اطراف تنگه هرمز هدف حمله مشکوکی قرار گرفتند.

شان کیدو، از مقام‌های فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی بندر فجیره امارات متحده عربی، در حالی که یک آهن‌ربا و قطعه‌های مین جدا شده از نفتکش کوکوکا کورجس را نشان می‌داد گفت:«مین خارچسبی  مورد استفاده در این حمله قابل تشخیص بوده و خیلی شبیه به مین‌های ایرانی است که در رژه‌های نظامی ایرانی‌ها به نمایش عمومی درآمده است.»

در همین حال شان کیدو، اظهارات قبلی مدیر شرکت حمل‌ونقل ژاپنی کوکوکا کورجس را رد کرد. به گفته مدیر این شرکت، نفتکش کوکوکا گورجس هدف دو شئ پرنده قرار گرفته است.

این مقام مسئول از فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا می‌گوید حفره و چاک‌های ناخنی به جا مانده از این حمله با انفجار مین خارچسبی و نه حمله دو شئ پرنده به نفتکش مطابقت دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More