شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیروی دریایی آمریکا: قایق‌‌های سپاه پاسداران در فاصله خطرناکی به ناوهای آمریکایی نزدیک شدند

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که قایق‌های سپاه پاسداران بدون توجه به هشدارهای مکرر ناوهای ایالات متحده طی اقدامی تحریک‌آمیز و خطرناک در محدوده آب‌های بین‌المللی به این ناوها نزدیک شده‌اند.

نیروی دریای آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه، ۱۱ قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران در شمال خلیج فارس چندین بار برای شش ناو جنگی آمریکایی مزاحمت ایجاد کرده و در فاصله خطرناکی به آنها نزدیک شده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده که اقدام قایق‌های سپاه پاسداران در بی‌توجهی به هشدار ناوهای آمریکایی و نزدیک شدن به آنها، درحالی صورت گرفت که این ناوها در آب‌های بین‌المللی شمال خلیج فارس حضور داشتند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه  خود با اشاره به اینکه «در روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۱ قایق سپاه پاسداران مکررا با ترددهای خطرناک و آزار دهنده برای چند فروند از کشتی‌های ما از جمله لویس پولر، پاول همیلتون، فایربولت، سیروکو، رانگل و یواس اس مائوی مزاحمت ایجاد کردند»، اعلام کرد که «کشتی‌های آمریکایی در حال عملیات مشترک در آب‌های آزاد شمال خلیج فارس بودند» اما «قایق‌های سپاه پاسداران بارها با سرعت بالا و فاصله بسیار کم از کنار ما رفت و آمد کردند.»

این بیانیه اضافه کرد که قایق‌های سپاه پاسداران از جمله چندین بار تقریبا تا ۵۰ متری کشتی لویس پولر و ۱۰ متری کشتی یو اس اس مائوی نزدیک شدند و «خدمه کشتی‌های ایالات متحده چندین بار از طریق رادیویی، بلندگو، صوتی و حتی تیرهای اخطاری به نیروی دریایی سپاه پاسداران هشدار دادند اما هیچ جوابی دریافت نکردند» تا اینکه «پس از حدود یک ساعت نیروهای دریایی سپاه به هشدار ماه پاسخ داده و از ما فاصله گرفتند.»

در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمده که «عملکرد خطرناک و بی‌احتیاط نیروی دریایی سپاه پاسداران خطر محاسبه غلط و تصادف را افزایش داد» و برخلاف کنوانسیون مقررات بین‌المللی برای جلوگیری از برخورد در دریا بوده است.

نیروی دریایی ایالات متحده، گارد ساحلی، تفنگداران دریایی و نیروی زمینی آمریکا از اواخر ماه مارس مشغول انجام عملیات همکاری مشترک در خلیج فارس در منطقه تحت پوشش فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، هستند.»

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بیانیه خود تاکید کرد که «نیروی دریایی ایالات متحده همچنان هوشیار و آموزش دیده هستند تا به شیوه‌ای حرفه‌ای عمل کنند و فرماندهان این نیرو، دفاع از خود را یک حق ذاتی و مشروع می‌دانند.»

از بهار سال۹۸ و پس از چندبار سخنان صریح حسن روحانی و رییس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا، حملات مختلفی به نفتکش‌ها در تنگه هرمز و دریای عمان و حتی در بندر فجیره امارات متحده عربی انجام شد که مقام‌های آمریکایی، جمهوری اسلامی ایران را عامل این حملات معرفی کردند.

توقیف نفتکش استنا ایمپرو، هدف قرار داده یک پهپاد آمریکایی از سوی سپاه پاسداران و پس از آن حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نیز از جمله همین اقدامات بوده است.

پس از آن دامنه تنش میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران با چند مورد حمله به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در خاک عراق انجام شد. حملاتی که در آن دست‌کم یک آمریکایی کشته شد و ایالات متحده عاملان آن را شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی معرفی کرد و در حملاتی تلافی جویانه، پایگاه‌های کتائب حزب‌الله یکی از گروه‌های شه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی را هدف قرار داد و در مقابل شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نیز به سفارت آمریکا در عراق حمله کرده و بخشی از در ورودی آن را به آتش کشیدند.

مجموعه این رویدادها در نهایت به هدف قرار دادن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران و ابوالمهدی مهندس در بامداد سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ و در نزدیکی فرودگاه بغداد منجر شد.

در هفته‌های اخیر و با وجود شیوع کرونا، همچنین گزارش‌هایی از حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی در عراق منتشر شد و در این حملات دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی در جریان حمله به پایگاه نظامی تاجی در شما بغداد کشته شدند. این حملات به نقل و انتقالات گسترده نیروهای نظامی ارتش آمریکا در عراق و نصب سامانه دفاع ضد موشکی پاتریوت در خاک این کشور برای دفاع از نیروهای ائتلاف و نظامیان ایالات متحده منجر شده است.

اقدامات به گفته نیروی دریایی آمریکا «تحریک‌آمیز و خطرناک قایق‌های سپاه پاسداران در روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه علیه ناوهای آمریکایی»  در حالی انجام شد که روز سه‌شنبه نیز نیروهای مسلح ایران یک کشتی با پرچم هنگ‌کنگ را به طور موقت توقیف کرده و پس از مدتی آزاد کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More