شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پنتاگون: ناو آمریکایی برای دور کردن قایق‌های سپاه پاسداران ۳۰ گلوله اخطار شلیک کرد

پنتاگون اعلام کرد به دنبال نزدیک شدن ۱۳ قایق‌ تندرو سپاه پاسداران به یک کشتی گارد ساحلی ایالات متحده در تنگه هرمز، نیروهای آمریکایی ۳۰ گلوله هشدار به سوی این قایق‌ها شلیک کردند.

سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه بیستم اردیبهشت گفت که سیزده قایق‌ تندروی سپاه پاسداران تا حدود ۱۴۰ متر به شش کشتی نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز نزدیک شدند. شناورهای آمریکایی درحال اسکورت زیردریایی جورجیا بودند.

به گفته سخنگوی پنتاگون یک کشتی گارد ساحلی پس از نزدیک شدن قایق‌های تندروی سپاه پاسداران، اقدام به شلیک ۳۰ گلوله اخطار به سوی قایق‌های سپاه پاسداران کرد و پس از آن بود که قایق‌های سپاه پاسداران منطقه را ترک کردند.

با تنش روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، این سومین مورد از نزدیک شدن شناورهای سپاه پاسداران به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس و تنگه هرمز طی چهل روز اخیر و پس از توقف چنین اقداماتی در یک سال گذشته است.

دو تنش دیگر در چهل روز اخیر طی روزهای ۱۳ فروردین و ۶ اردیبهشت ماه رخ داده بود. در ۱۳ فروردین ماه چند قایق تندرو و یک کشتی معروف به هارت۵۵ متعلق به سپاه پاسداران، به دو کشتی گارد ساحلی آمریکا که در حال گشت‌زنی در آب‌های بین المللی خلیج فارس بودند، نزدیک شده و کشتی سپاه پاسداران بارها به سمت دو كشتی آمریكایی رفته و تا فاصله ۶۵ متری به آنها نزدیک شده بود.

نیروی دریایی آمریکا این اقدام شناورهای سپاه پاسداران را «خطرناک و غیرحرفه‌ای» خواند و افزود که حادثه ۱۳ فروردین ماه با موارد مشابه قبلی تفاوت داشت چرا که در گذشته فقط «قایق‌های تندرو» سپاه پاسداران برای ایجاد مزاحمت به کشتی‌های جنگی آمریکایی نزدیک می‌شدند اما در سیزدهم فروردین یک «کشتی» سپاه پاسداران نیز قایق‌های تندرو را همراهی می‌کرد.

دومین مواجهه چهل روز اخیر ناوهای آمریکایی با شناورهای سپاه پاسداران نیز دوشنبه ۶ اردیبهشت رخ داد. بنابر اعلام پنتاگون در جریان این رخداد قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در آب‌های بین‌المللی شمال خلیج فارس بدون توجه به اخطار رادیویی ناوهای آمریکایی تا فاصله ۶۰ متری آن‌ها پیش رفتند اما پس از آن‌که ناوهای آمریکایی اقدام به «چند شلیک اخطار» کردند قایق‌های سپاه از آنها فاصله گرفته‌اند.

تا قبل از سال ۹۷، ۲۰۱۸ میلادی، شناورهای سپاه پاسداران به مدت دو سال با استفاده از قایق‌های کوچک تندرو به صورت مکرر چنین مانورهایی را در نزدیکی ناوهای آمریکایی انجام می‌دادند اما در سال ۹۷ این اقدامات را متوقف کردند.

پس از دو سال توقف یک مورد حادثه مشابه گزارش شد و نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که در دوم  فروردین‌ماه ۹۹ در شمال خلیج فارس ۱۱ قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران چند بار در فاصله خطرناکی از ناو جنگی آمریکا قرار گرفته‌اند.

در واکنش به این اقدام، دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری وقت آمریکا،‌  چهارشنبه سوم اردیبهشت‌ماه ۹۹ در صفحه توییتر خود نوشت: «من به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام هر قایق نظامی و تمامی قایق‌های نظامی ایران در صورتی که مزاحمتی برای کشتی‌های ما در دریا ایجاد کردند به سمت آن‌ها شلیک کرده و نابودشان کنید.»

پس از آن بود که از اردیبهشت ۹۹ تا ۱۳ فروردین سال‌جاری، نزدیک به یک سال موردی از نزدیک شدن شناورهای نیروی دریایی سپاه پاسداران به ناوهای آمریکایی گزارش نشد اما طی حدود چهل روز اخیر دست‌کم سه بار این مواجهه رخ داده است که به گفته پنتاگون دو بار آن به شلیک اخطار ناوهای آمریکایی به سوی شناورهای سپاه پاسداران منجر شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More