شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار سیل در ۱۰ استان ایران

رضا اردکانیان وزیر نیرو ایران از هشدار سیل در ۱۰ استان خبر داد و گفت: «بوشهر، آذربایجان غربی، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، خراسان شمالی و رضوی از جمله مناطقی‌اند که هشدارهای سیلاب را دریافت کرده‌اند.»

در همین حال سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور  ایران با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی بسیار قوی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۵ و ۶ فروردین) از اعلام آماده‌باش به استانداران پنج استان غربی کشور خبر داده است.

بیشترین بارندگی برای استان‌های لرستان، خوزستان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب ایلام پیش‌بینی شده است.

شنبه شب اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، پس از حضور در جلسه مدیریت بحران استان گلستان، دستور برکناری مناف هاشمی، استاندار گلستان، را در پی حضور نیافتن او در محل خدمت از زمان آغاز سیلاب صادر کرد.

عزل و نصب استانداران با دستور وزیر کشور صورت می‌گیرد و اقدام معاون اول رئیس جمهوری در برکناری استاندار گلستان، که برای غیبت او دلایل ضد ونقیضی بیان شده است، اقدامی نامتعارف است.

بعد از برکناری استاندار گلستان، میرمحمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، با حفظ سمت، به عنوان سرپرست استانداری گلستان منصوب شد.

در ابتدا گفته شد هاشمی در ماموریت خارج از کشور به سر می‌برد اما بعدا اظهاراتی درباره سفر درمانی مطرح شد.

جهانگیری گفت: «هر کسی در این سطح نتواند مدیریت کند نباید مسئولیتی را بپذیرد، مدیر باید وظایف را به درستی عمل کند و در بحران مسئولیت حساس‌تر می‌شود.

او ادامه داد: «برای من قابل قبول نیست که مدیری در زمان بحران در منطقه حضور نداشته باشد و اگر در سفر و در کنار خانواده است باید بگوید آن را کنار بگذارد و بگوید که خانواده بزرگ‌تری داریم، این امر باید بررسی شود تا اگر کسی کوتاهی کرده رسیدگی و برخورد شود.»

تعدادی از نمایندگان استان گلستان در مجلس هم جدی نگرفتن هشدارها از سوی مسئولان مربوط را عامل بحران سیل دانستند.

نبی هزارجریبی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا، با بیان اینکه از یک هفته قبل گفته شد که قرار است سیلابی جاری شود، اظهار کرد: «گفتیم باید سدها را خالی کنیم اما این کار نشد و این یعنی ضعف مدیریت.»

خسارت‌های صدها میلیارد تومانی

خسارت‌های ناشی از سیل در دو استان مازندران و گلستان، صدها میلیارد تومان برآورد شده است.

بر اساس آمار دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، سیل به کشاورزی استان گلستان بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت زده که از این میزان ۷۶۰ میلیارد تومان به زیربخش زراعت، ۱۵۰ میلیارد تومان به زیربخش آب و خاک و زیرساخت‌ها، ۱۲۰ میلیارد تومان به زیربخش باغبانی و ۶۰ میلیارد تومان به زیر بخش‌های دام، طیور و آبزیان خسارت وارد شده است.

طبق این گزارش، تلفات دام‌های سبک و سنگین استان مازندران نیز بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ راس بوده و سیل به ۱۲ واحد مرغداری و ۱۰ واحد آبزی پروری این استان خسارت وارد کرده است.

خسارت سیل به بخش کشاورزی استان مازندران را ۵۵۵ میلیارد تومان اعلام شده که میزان خسارت سیل به باغات مازندران ۲۶۶ میلیارد تومان، زیر بخش آب و خاک و زیرساخت‌ها ۱۱۵ میلیارد تومان، زیر بخش زراعت ۱۰۷ میلیارد تومان و زیر بخش‌های دام، طیور و آبزیان ۶۷ میلیارد تومان بوده است.

جاری شدن سیل در استان‌های شمالی ایران خسارات زیادی به ویژه در شهرها و روستاهای استان گلستان به همراه آورده اما هنوز آمار رسمی  جدیدی از تلفات ناشی از بارندگی‌های سنگین و غافلگیرکننده ارائه نشده است.

رییس سازمان مدیریت بحران ایران روز شنبه سوم فروردین گفت بالگردهای این سازمان «شش» نفر از مصدومین سیل را از «مرگ حتمی» نجات داده‌اند.

اسماعیل نجار با بیان اینکه تیم ارزیاب در حال حاضر به بررسی خسارات می‌پردازند، گفت: «زیرساخت‌ها، بخش کشاورزی و منازل مسکونی در استان گلستان آسیب زیادی دیده‌اند.»

او همچنین به میزان خسارات ناشی از سیل در استان مازندران اشاره کرد و گفت: «در ۱۰ تا ۱۵ منطقه رانش زمین در مسیر جاده به روستا اتفاق افتاد. قطع شدن برق ۶۰۰ روستا، تخریب ۶ پل اصلی و ۶۰ پل فرعی، همچنین آسیب‌دیدگی ۶ هزار واحد مسکونی از دیگر خسارات ناشی از این سیل در مازندران است.»

آخرین آمار منتشر شده از تلفات مربوط به روز جمعه دوم فروردین است که گفته شده بود دو نفر در استان گلستان و پنج نفر دیگر در استان مازندران جان باخته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More