شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار مکرون به ایران: پهپاد آمریکا بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط شد

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه گفت که بر اساس اطلاعات به دست آمده از سوی مقامات فرانسوی، پهپاد آمریکایی بر فراز آبهای بین‌المللی ساقط شده و آن طور که ایران ادعا می‌کند به حریم هوایی این کشور وارد نشده بود.

مکرون که برای شرکت در نشست سران کشورهای گروه بیست، به ژاپن سفر کرده، روز پنج‌شنبه ششم تیر، در دومین روز از این سفر به خبرنگاران گفت که این اقدام ایران «یک گام» به سوی درگیری است.

این اظهارات رییس جمهوری فرانسه در حالی است که علاوه بر مقامات ایرانی، نیکولای پاتروشف،‌ رییس شورای امنیت ملی روسیه، نیز روز سه‌شنبه گفت که بر اساس اطلاعات نظامی کشورش، پهپاد آمریکایی هنگام انهدام در حریم هوایی ایران بوده است.

درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی سپاه پاسداران که بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد روی داد، روایت ایران و‌ آمریکا کاملا متفاوت است.

در حالی که مقام‌های آمریکایی می‌گویند که پهپاد آمریکایی در آب‌های بین‌المللی هدف حمله موشک سپاه پاسداران قرار گرفته، اما حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران گفت پهپاد آمریکایی سرنگون شده به «مرزهای آبی» ایران «تعرض» کرده بود.

اما این اولین بار است که فرانسه در این زمینه موضع‌گیری می‌کند و روایت ایران را از این حادثه زیرسوال می‌برد.

همچنین امانوئل مکرون، گفت که در گفت‌وگوی تلفنی که با حسن روحانی همتای ایرانی خود داشته، به او درباره خروج تهران از توافق هسته‌ای هشدار داده است.

او گفت: «من با رییس جمهور روحانی صحبت کردم که بگویم هرگونه خروج از توافق هسته‌ای یک اشتباه خواهد بود و هرگونه نشانه در این جهت نیز یک اشتباه است.»

اشاره رییس جمهوری فرانسه به گفت‌وگوی تلفنی او با روحانی در شامگاه سه‌شنبه چهارم تیر است که روحانی در این گفت‌وگو تأکید کرده بود: «اگر ایران نتواند از فواید برجام استفاده کند، گام‌به‌گام تعهدهای خود در چهارچوب این سند را کاهش خواهد داد».

کمی پیش از گفت‌وگوی تلفنی مکرون و روحانی، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز به ایران هشدار داد و گفت: «نقض برجام از طرف ایران اشتباهی بزرگ و واکنشی بد به فشاری است که آمریکا وارد می‌کند.»

امانوئل مکرون روز پنج‌شنبه در ژاپن تأکید کرد که باید «فشار» بر ایران به ویژه از طرف کشورهای اروپایی امضاکننده برجام «حفظ شود» تا تهران در این توافق باقی بماند.

رییس جمهوری فرانسه همچنین گفت که علاوه بر حفظ برجام، اولویت دیگر او، جلوگیری از تنش نظامی است. او گفت که در روزهای آینده «حداکثر» توان خود را به کار گیرد تا از «یک درگیری نظامی» میان ایران و آمریکا جلوگیری شود و «هیچ کس کار غیرقابل جبران انجام ندهد».

مکرون با تأکید بر این که «امروز ضرورت دارد همه طرفین تنش را کاهش دهند»، ادامه داد که او روز جمعه در چارچوب نشست سران گروه بیست در شهر اوساکا، با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا درباره تنش‌های منطقه خلیج فارس گفت‌وگو خواهد کرد.

رییس جمهوری فرانسه همچنین گفت «من می‌خواهم ترامپ را متقاعد کنم که به نفع او خواهد بود که روند مذاکرات را بازگشایی کند و با تعلیق برخی از تحریم‌ها شانسی به این مذاکرات بدهد.»

این اظهارات مکرون در حالی است که ترامپ در آخرین اظهار نظر خود درباره تنش‌ها با ایران، روز چهارشنبه پنجم تیر، گفت که در صورت اقدام نظامی علیه ایران، «این جنگ طولانی نخواهد بود».

ترامپ در گفت‌وگو با شبکه تجارت فاکس، اظهار امیدواری کرد که جنگی پیش نیاید، اما «اگر اتفاقی بیفتد، ایالات متحده در موقعیت بسیار قدرتمندی قرار دارد.»

ایران به کشورهای اروپایی امضاکننده برجام فرصتی دوماهه داده که کانال مالی توافق شده را برای تجارت اروپا با ایران به راه بیندازد.

با این حال، روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با مکرون تأکید کرده که در این فاصله «ایران هرگز اقدامی غیر قابل بازگشت انجام نخواهد داد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More