شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مکرون در تماس با روحانی: لزوم بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای، پاسخ شفاف درباره نشست مشترک با آمریکا

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی با ابراز نگرانی شدید از کاهش تعهدات هسته‌ای و توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، گفت که جمهوری اسلامی باید موضع خود درباره مذاکره و نشست مشترک با حضور همه اعضای برجام از جمله آمریکا را به صورت شفاف و فوری اعلام کند.

مکرون در تابستان سال ۹۸ نیز طی چند گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی و دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا کوشید دو طرف را به میز مذاکره بازگرداند، اما اقدامات رییس جمهوری فرانسه در این‌باره ناکام ماند.

کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی امانوئل مکرون و حسن روحانی، گفت که رییس جمهوری فرانسه با تاکید بر  لزوم بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته‌ای، از حملات راکتی اخیر نیروهای تحت حمایت ایران به عربستان سعودی و پایگاه‌های ائتلاف ضد داعش در عراق و همچنین تسریع تامین واکسن مورد نیاز ایران از طریق کوواکس گفت‌وگو کردند.

بنابر بیانیه کاخ الیزه، درباره پرونده‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی رییس جمهوری فرانسه با ابراز نگرانی عمیق‌ خود از تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای و کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی، تاکید کرد که این اقدامات ایران بر خلاف توافق هسته‌ای است.

امانوئل مکرون در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی بر لزوم بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای و همچنین همکاری کامل ایران با آژانس انرژی اتمی تاکید کرد.

رییس جمهوری فرانسه با اشاره به تلاش‌های این کشور و شرکایش در سال‌های اخیر برای یافتن یک راه‌حل  مورد تفاهم، بر اهمیت انجام اقدامات مشخص و بدون تاخیر از سوی ایران برای از سرگیری مذاکرات با همه اعضا توافق وین تاکید کرد.

 در بیانیه کاخ الیزه تاکید شده است که امانوئل مکرون همچنین نگرانی خود را از افزایش تنش‌های منطقه‌ای پس از حملات اخیر حوثی‌های مورد حمایت ایران علیه عربستان سعودی و حملات راکتی شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی به مواضع آمریکا و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق، به حسن روحانی ابراز کرده است.

بنابر بیانیه کاخ الیزه، در جریان این گفت‌وگوی تلفنی، روسای جمهوری فرانسه و ایران مورد مقابله با کرونا و پیشنهاد تقویت همکاری‌ها برای تامین نیاز واکسن ایران از طریق کواکس نیز صحبت کردند.

همزمان در ایران «پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری» نوشت: حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رییس جمهوری فرانسه، تاکید کرد که «برجام قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیای آن لغو تحریم‌های آمریکا است.»

بنابر این گزارش، روحانی با تاکید بر اینکه «از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و احیا برجام می تواند شرایط را سخت تر کند»، به امانول مکرون، گفت: «هرگونه اقدام یا موضع غیرسازنده در شورای حکام می‌تواند به بروز چالش‌های جدید و پیچیده شدن وضعیت جاری منجر شود.»

رییس جمهوری اسلامی همچنین دلیل «کاهش مرحله‌ای تعهدات از سوی ایران» را  «خروج آمریکا از برجام و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات برجامی» عنوان کرد و گفت که  پس از تحقق تعهدات طرف‌های مقابل، کاهش تعهدات ایران فورا قابل بازگشت است.

روحانی همچنین لغو اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران را «در چارچوب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی» عنوان کرد و گفت که «همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و ما هیچ گاه از برجام خارج نشده‌ایم.»

علاوه بر این بنابر گزارش دفتر حسن روحانی، او در تماس تلفنی با مکرون، از فرانسه به عنوان یک بازیگر مهم نام برد و گفت که روابط تهران‌پاریس می‌تواند بر اساس دیدگاهی پایدار و با اهدافی درازمدت برای همکاری‌های مشترک دو جانبه، منطقه‌ای و جهانی توسعه یابد.

همزمان ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، سه‌شنبه شب به خبرگزاری رویترز گفت که فرانسه و کشورهای غربی به زودی قطعنامه‌ای علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دو روز قبل گفت که در صورت صدور قطعنامه جدید علیه ایران در شورای حکام آژانس را سبب «بهم ریختگی شرایط کنونی» عنوان کرد و همزمان علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، افزود که در صورت تصویب چنین قطعنامه‌ای ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More