شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار وزیر نفت ایران درباره مرگ اوپک

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران با انتقاد از توافق عربستان سعودی و روسیه برای پایین نگاه داشتن سقف تولید نفت اوپک، گفت: «با این فرایندها، اوپک خواهد مرد.»

رهبران عربستان سعودی و روسیه در حاشیه برگزاری نشست گروه ۲۰ در ژاپن توافق کردند که کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای متحد این سازمان را تا ۹ ماه به میزان ۱/۲ میلیون بشکه در روز نگه دارند.

 این تصمیم در صد و هفتاد و ششمین نشست اوپک که امروز دوشنبه ١٠ تیر، در وین پایتخت اتریش و مقر اوپک برگزار شده بود اعلام شد.

بیژن زنگنه که برای شرکت در این نشست به وین رفته، در بدو ورود به پایتخت اتریش به خبرنگاران گفت: «من هیچ مشکلی با تمدید توافق کاهش تولید یا کاهش بیشتر آن ندارم و نمی‌خواهم جلوی کاهش تولید گرفته شود»، اما «این یکجانبه‌گرایی‌ها، کلیت اوپک را تهدید می‌کند، نه فقط ایران را.»

او ادامه داد: «یکجانبه‌گرایی ضد ایران نیست، بلکه ضد موجودیت اوپک، اتحاد و همدلی اوپک است.» 

وزیر نفت ایران تاکید کرد که این کشور «اوپک را ترک نمی‌کند»، اما گفت: «اگر اوپک می‌خواهد زنده بماند، باید تصمیماتش را در داخل اوپک بگیرد، نه اینکه دستورعمل را از خارج اوپک دریافت کند.»

با وجود تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا، اکنون بهای نفت از متوسط بهای نفت در سال ۲۰۱۸ پائین‌تر است، و کشورهای صادرکننده نفت برای بالا نگاه داشتن بهای نفت از طریق سیاست کاهش تولید تلاش می‌کنند.

اوپک دارای چهارده عضو است، اما روسیه عضو اوپک نیست و از سال ۲۰۱۶ به عنوان یکی از متحدان اصلی، در کنار این سازمان فعالیت می‌کند.

مجموع کشورهای عضو اوپک و متحدانش نیمی از نفت جهان را تولید می‌کنند. اما تولید نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا بر اساس آخرین گزارش‌ها، به روزانه ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است. 

کارولین بین، اقتصاددان در پژوهشکده اقتصادی کاپیتال اکونومکیس در لندن، می‌گوید: «دغدغه‌ها نسبت به کاهش در عرضه جهانی نفت به دلیل تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک حول ایران بار دیگر خود را نشان داده‌اند.» 

با این حال، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در اوپک است می‌گوید علی‌رغم کاهش شدید تولید در برخی اعضای اوپک مانند ایران و ونزوئلا به سبب تحریم‌های آمریکا، عرضه فعلی نفت کافی است. 

ایران و نزوئلا درصددند که بتوانند کاهش درآمدهای نفتی خود را جبران کنند که این موضوع در تضاد با هر گونه تصمیم اوپک نسبت ثابت نگه داشتن سطح تولید خود است.

قیمت‌های جهانی نفت در ماه گذشته پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان رشد کرده است. دولت آمریکا جمهوری اسلامی ایران را عامل حمله به نفتکش‌ها معرفی کرد. 

از سوی دیگر عواملی که سبب افزایش بهای نفت در ماه گذشته شد، سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر فراز تنگه هرمز بود.

بیژن زنگنه در جریان سفر به وین برای شرکت در اجلاس اوپک همچنینگفت سازوکار مالی اروپا موسوم به اینستکس برای تسهیل تجارت با ایران نیازمند تزریق پول نفت است.

زنگنه روز دوشنبه دهم تیرماه به خبرنگاران گفت اینستکس بدون واریز مطمئن پول به آن «پاسخگو» نبوده و لازم است «پول نفت به آن واریز شود».

اینستکس کانال مالی ابداعی سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان برای دورزدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. این سازوکار پس از آن ابداع و اجرایی شد که دولت آمریکا از توافق هسته‌ای برجام خارج و تحریم‌های لغوشده را علیه ایران برقرار کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More