شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش دادستان کل کشور به ریاست رییسی بر قوه قضاییه: طول می‌کشد

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در پاسخ به سوالی درباره امکان ریاست ابراهیم رییسی بر قوه قضاییه، گفته است که عملی شدن این قضیه «طول می‌کشد».

به گزارش ایسنا، منتظری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتشار شایعه‌هایی پیرامون این‌‌‌که قرار است ابراهیم رییسی به‌عنوان رییس بعدی قوه قضاییه انتخاب شود، گفت: «فعلا فضای مجازی است و تا به فضای حقیقی تبدیل شود طول می‌کشد».

منتظری از توضیح بیشتر در این‌باره خودداری کرد، اما به نظر می‌رسد که او خبر انتصاب ابراهیم رییسی به‌عنوان رییس بعدی قوه قضاییه را رد نکرده است.

هفته گذشته، فرید مدرسی، روزنامه‌نگار، در صفحه توییتر خود نوشته بود که کار انتخاب ابراهیم رییسی به‌عنوان مسئول بعدی قوه قضاییه قطعی شده و «جلسه میان او و صادق لاریجانی نیز برای چگونگی انتقال ریاست قوه» برگزار شد. مدرسی اضافه کرده بود که قرار است «معاونان قوه قضاییه نهایت همکاری را با رییسی داشته باشند».

براساس یک رویه در نظام سیاسی ایران، دوره ریاست بر قوه قضاییه پنج ساله است و این رهبر جمهوری اسلامی است که رییس قوه قضاییه را انتخاب می‌کند.

صادق آملی لاریجانی تابستان سال ۸۸ و در بحبوحه اعتراض‌ها به نتايج انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال ۸۸ به این سمت منصوب شد. حکم او در تابستان سال ۹۳ هم از سوی آیت‌الله خامنه‌ای برای یک دوره دیگر تمدید شد.

ابراهیم رییسی البته با قوه قضاییه نا‌آشنا نیست. اگر او به‌عنوان رییس قوه قضاییه ایران انتخاب شود، نخستین فردی خواهد بود که در جمهوری اسلامی از بدنه قوه قضاییه به ریاست این قوه برگزیده خواهد شد.

ریيسی پس از انقلاب سال ۵۷ وارد قوه قضاییه شد. او در دهه ۶۰ عهده‌دار سمت‌هایی چون دادستان کرج، جانشین دادستان انقلاب تهران شد.

رییسی پس از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر جدید جمهوری اسلامی و حضور محمد یزدی در قوه قضاییه، به مدت پنج سال دادستان تهران بود. پس از آن نیز به مدت ده سال معاون اول قوه قضاییه، دو سال دادستان کل کشور و از سال ۱۳۹۱ دادستان دادگاه ویژه روحانیت است.

رییسی در جریان اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ معاون دادستان تهران بود. در یک فایل صوتی که تابستان سال ۹۵ از سوی احمد منتظری منتشر شد، حسینعلی منتظری، قائم‌مقام وقت آیت‌الله خمینی، در جلسه‌ای با حسینعلی نیری، حاکم شرع وقت، مرتضی اشراقی، دادستان وقت، مصطفی پورمحمدی، نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین، و ابراهیم رییسی به انتقاد از اعدام زندانیان سیاسی پرداخت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More