شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش روحانی به بیانیه جنتی: نباید یکدیگر را به میز سؤال بکشانیم

 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران با اشاره به بیانیه اخیر احمد جنتی، رییس مجلس خبرگان رهبری درمورد برجام،گفت که نباید یکدیگر را پای میز سؤال کشید و چنین فرصتی شاید بعداً پیش بیاید، اما امروز باید در برابر فشارهای آمریکا، متحد باشیم.

احمد جنتی، روز یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، از حسن روحانی خواسته بود که از مردم به‌خاطر عدم رعایت خطوط قرمز تعیین‌شده توسط رهبر جمهوری اسلامی عذرخواهی کند.

روحانی روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در جلسه هیأت دولت، درخصوص برجام، اعلام کرد که آمریکا توانایی «به زانو درآوردن ملت ایران» را ندارد و ملت ایران همواره در برابر توطئه‌های آمریکا استقامت کرده است.

او به شرایط ایران در جهان در سال‌های ۸۶، ۹۰ و ۹۱ اشاره کرد و گفت که در آن روزها آمریکا بسیاری از کشورهای جهان را برای فشار بیشتر بر ایران، همراه خود داشت و افکار عمومی و کشورهای دنیا با ایران نبودند؛ امروز جز یکی دو کشور کوچک کسی با آمریکا نیست و تمام دنیا با ایران است.

روحانی با بیان اینکه ایران امروز در جایگاه اتهام قرار ندارد، اضافه کرد آمریکاست که در جایگاه و میز اتهام قرار دارد، اما همه دنیا را متهم می‌کند.

رییس جمهوری ایران گفت: «حتی اگر داخل آمریکا نظرسنجی شود، باز هم افکار عمومی با ماست و این به‌معنای انزوای واقعی دولت آمریکاست و همین امروز هم ما پیروز هستیم».

 

  • ترامپ هراسی آغاز شده است

روحانی  در بخش دیگری از سخنان خود، گفت که در گذشته ایران‌هراسی وجود داشت، اما امروز «ترامپ هراسی» آغاز شده است و در حال حاضر،  ایران در جایگاهی است که همه به آن احترام می‌گذارند.

او خروج ترامپ از برجام را «اشتباه محاسباتی» دانست و گفت ترامپ پیش‌بینی کرده بود که با خروج آمریکا  از برجام، ایران نیز خارج می‌شود و قطعنامه‌های سازمان ملل برمی‌گردد، اما دستگا‌ه‌های اطلاعاتی آمریکا نتوانست اطلاعات درست به ترامپ ارائه دهد.

رییس جمهوری افزود: «اگر فرض کنیم که نتوانستیم به توافق مورد نظر دست بیابیم، باز هم چیزی را از دست نمی‌دهیم؛ چرا که تمام پیش‌بینی‌های لازم را در این‌که کشور بدون برجام اداره شود، به‌عمل آورده‌ایم. البته قبل از برجام هم از نیمه دوم سال ۹۲ تا دی‌ماه ۹۴ که اجرایی شد، کشور را اداره کردیم و باز هم اداره می‌کنیم».

 

گفت‌وگو با علی شیرازی درباره کشمکش‌های به وجود آمده بین منتقدان برجام
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More