شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش کاربران به توییت آذری جهرمی: کدام جوانی؟ کشتید و زندانی کردید

توییت محمدجواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران،‌ به مناسبت روز دانشجو که با توصیه «جوانی کنید» منتشر شده بود،‌ بلافاصله با واکنش کاربران رسانه‌های اجتماعی و اشاره به «سابقه امنیتی» او و سرکوب‌های اجتماعی و سیاسی حکومت همراه شد.

جهرمی روز یکشنبه ۱۶ آذر ماه در صفحه توییترش نوشته بود: «دانشجویان عزیز روزتون مبارک. یک توصیه کوچیک: جوانی کنید.»

کاربران توییتر عبارت «#جوانی‌ـ‌کنید» را تبدیل به هشتگ کرده و با داغ کردن آن به گذشته امنیتی این وزیر دولت و همچنین سرکوب دوران جوانی خود اشاره کردند.

خواهر محمد کامرانی،‌ جوان کشته‌شده در اعتراضات سال ۱۳۸۸،‌ در اینستاگرامش تصویر کارت شرکت در جلسه کنکور برادرش را منتشر کرد و خطاب به جهرمی نوشت: «کدام جوانی؟ جوانی‌اش را در کهریزک گرفتید. نه گذاشتید جوانی کند و نه گذاشتید دانشجو شود.»

عده‌ای از کاربران هم تصاویر جوانان کشته‌شده اعتراضات سراسری اخیر،‌ از جمله اعتراضات آبان‌ماه سال گذشته،‌ را منتشر کردند.

 

نسیم بهروز کاربری است که ویدیویی از لحظات شادی نوید افکاری را منتشر کرد و نوشت: «داشت جوانی‌اش را می‌کرد،‌ اما او را کشتید.» افکاری کشتی‌گیر و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۹۷ بود که از سوی قوه قضاییه اعدام شد.

 

شیما بابایی،‌ زندانی پیشین سیاسی، هم تصویری از لحظه کشته‌شدن ندا آقاسلطان در اعتراضات سال ۱۳۸۸ منتشر و از این هشتگ استفاده کرد.

 

حسن سربخشیان،‌ عکاس روزنامه‌نگار، عکسی معروف از زمان اعتراضات جنبش دانشجویی و حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ در تهران را منتشر کرد و درباره جهرمی نوشت: «نسلی از مدیران در جمهوری اسلامی است که تلاش زیادی می‌کنند سایر مردم باشند،‌ اما تفکرشان همان تفکر مدیران (باز بقول ایشان، پیرمردان چسبیده به صندلی مدیریت) است و بس.»

 

حسین رزاق، فعال مدنی، قطع اینترنت توسط وزارتخانه تحت ریاست جهرمی در دوران اعتراضات آبان‌ماه سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و نوشت: «اینترنت را قطع می‌کند تا ۱۵۰۰ جوان را بکشد.»

 

صبا زواره‌ای، فعال حوزه زنان، نیز تصاویری از سپیده قلیان، زندانی سیاسی،‌ منتشر و اشاره کرد او با ۲۶ سال سن برای تحمل پنج سال حبس در زندان است.

 

از جمله دیگر واکنش‌های کاربران تصاویر جوانان زندانی و همچنین محروم از حقوق اجتماعی و سیاسی بوده است.

در همین زمینه،‌ رضا مظاهری که سابقه زندان سیاسی داشته است، تصویری از سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل و زندانی پیشین را که دست به تحصن در دانشگاه تهران زده بود، منتشر کرد. 

 

مسافران و دانشجویان جوان پرواز مسافربری اوکراین که سال گذشته در دی‌ماه با موشک‌های سپاه پاسداران منهدم شد نیز از جمله دیگر نام‌ها و تصاویری هستند که کاربران در اعتراض به سخنان جهرمی به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

 

محدودیت‌های اجتماعی جوانان از جمله گشت‌های ارشاد،‌ برخورد با میهمانی‌ها و کنترل پوشش و لباس آن‌ها نیز در این میان مورد اشاره قرار گرفته است.

سردار پاشایی،‌ قهرمان کشتی ایران،‌ تصاویری از بدن مضروب در اثر شلاق یک ورزشکار را منتشر کرده و نوشته است: «خواست کمی جوانی کند، تتو زد،‌ آواز خواند، رقصید،‌ برادران حزب‌اللهیت تازیانه الله را بر جسم و روحش نواختند.»

انتقادها از این توییت آذری جهرمی در حالی است که بارها کاربران به سابقه امنیتی او و فعالیتش در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اشاره کرده‌اند. او فعالیت خود در این وزارتخانه را تایید کرده، اما دست داشتن در شنود و بازجویی را رد می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More