شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش کاربران توییتر به کمک معیشتی دولت: چطور با ۱۰۰ هزار تومان یک ماه را بگذرانیم؟

در پی تصمیم دولت ایران برای پرداخت کمک معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به مردم برای جبران خسارت اقتصادی بحران کرونا، کاربران رسانه‌های اجتماعی از حسن روحانی، رییس‌جمهوری، پرسیدند چطور می‌توانند با وجود قیمت‌های بالا زندگی خود را یک ماه با این مبلغ بگذرانند.

حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه در جلسه هیات دولت اعلام کرد به «یک سوم جامعه» به مدت چهار ماه بسته معیشتی اعطا خواهد شد که شامل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان برای هر نفر می‌شود. 

اعلام این تصمیم در آستانه اجرای طرح تعطیلی دو هفته‌ای برای مهار کرونا صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها درباره تعطیلی کسب‌وکار شهروندان و تضعیف بیشتر معاش آن‌ها را افزایش داده است.

شماری از کاربران توییتر ارزش پایین این بسته معیشتی را زیر سوال برده و از روحانی پرسیده‌اند چه‌طور می‌توان زندگی یک ماه را با این مبلغ مدیریت کرد.

 

وحید هروآبادی، طلبه منتقد، در همین زمینه به خطر فقر «۷/۵ میلیون تومانی» اشاره کرد و نوشت:‌ «به مدیرانتان هم اینجوری یارانه می‌دهید؟»

محمدرضا سبزعلی پور، رییس مرکز تجارت جهانی ایران، هم به روحانی میزان این مبلغ را یادآوری کرده و گفت: «ماهی ۱۰۰ هزار تومان یعنی ۴ دلار؟! شما مرحمت کرده همان یارانه بنزین را بدهید، این یکی پیشکشتان.»

 

یک شهروند نیز پرسیده است: «یکی بیاد بگه چه‌جوری میشه با ۱۰۰ تومن یه ماه گذروند؟»

قرار است کسانی که مشمول بسته معیشتی دولت می‌شوند تا اسفندماه به صورت ماهانه این مبلغ را دریافت کنند.

با سخت‌تر شدن شرایط معیشتی در ایران، مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اخیرا اعلام کرد خط فقر برای یک خانواده چهار نفره به «۱۰ میلیون تومان» رسیده و به گفته بازرس این نهاد «نیمی از جمعیت ایران» نیز زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

 

یک بام و دوهوای دولت

از سوی دیگر،‌ کاربران رفتار دوگانه و «یک بام و دو هوا» از سوی مقام‌های دولت در زمینه پرداخت اعانه به مردم را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

کاربری به نام روح‌الله به اظهارات روز سه‌شنبه محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه‌ و بودجه،‌ ارجاع داد که در نامه‌ای به رییس مجلس اشاره کرده بود مردم به‌جای «اعانه و یارانه» از مدیران «رفع تحریم» می‌خواهند.

روح‌الله پرسیده است: «این کمک‌های معیشتی هیات دولت،‌ اعانه محسوب می‌شود یا خیر؟»

 

طاها باقری،‌ کارشناس فناوری اطلاعات، هم در حساب کاربری‌اش به طعنه نوشت: «معلومه خروجی دولت برای دزدها بازه به اسم اقتصاد. ولی وقتی به مردم می‌رسه خروجی‌ها بسته می‌شن و اسم یارانه مردم می‌شه اعانه ...»

برخی نمایندگان مجلس نیز این موضوع را هدف انتقاد خود کرده‌اند.

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران، در توییترش نوشت: «این‌که دولت تابه‌حال منابعی برای اجرای طرح معیشتی مجلس نداشت و حالا برای یارانه دولتی پیدا کرده به کنار، اما مگر دو روز پیش یارانه و اعانه بد نبود؟!»

 

نظام‌الدین موسوی، دیگر نماینده تهران و همچنین حسن شجاعی، نایب‌رییس کمیسیون اصل نود مجلس،‌ هم همین نکته را تکرار کرده‌اند. اشاره آن‌ها به مخالفت دولت به طرح اخیر مجلس با عنوان کمک به معیشت است که علی ربیعی، سخنگوی دولت،‌ آن را موجب سخت‌تر شدن زندگی مردم خوانده بود.

برخی کاربران نیز خواستار روشن شدن منبع پرداخت این کمک‌های مالی از سوی دولت هستند.

در ماه‌‌های گذشته در حالی تورم افزایش یافته و تحریم‌های بین‌المللی تشدید شده که براساس گزارش خبرگزاری کار ایران، ۷۰ درصد طبقه کارگر حقوق زیر سه میلیون دریافت می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More