شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت امور خارجه: اتفاق نطنز می‌توانست به فاجعه منجر شود

یک روز پس از «انفجار» گزارش‌شده در تاسیسات هسته‌ای نطنز که مقام‌های حکومت ایران ابتدا آن را «حادثه» در شبکه برق خواندند و سپس رسانه‌های اسرائیل از شدت گسترده آن خبر دادند، اکنون وزارت امور خارجه از امکان بروز «فاجعه» در پی آن سخن گفته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی این وزارتخانه، روز دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه طی نشستی خبری این حادثه را «اتفاق ناگوار» خواند و گفت:‌ «خوشحالیم که هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی نداشته، ولی می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است.»

او همچنین اشاره کرد «تمامی» سانتریفیوژهایی که در اثر این حادثه از مدار خارج شدند، از نوع آی‌آر-۱ بوده‌اند و با سانتریفیوژهای جدید جایگزین خواهند شد.

همزمان خبرگزاری ایرنا نوشت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، هم که در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس برای توضیح حاضر شد، این حادثه را «انتقام» اسرائیل از موفقیت‌های ایران در مذاکرات وین دانست.

او به نمایندگان عضو این کمیسیون گفت:‌ «اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد.»

ظریف افزود: «طرف‌های مذاکره بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی‌سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند، الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.»

ظریف و خطیب‌زاده از انتقام از اسرائیل در این زمینه سخن گفته‌اند.

روز یکشنبه سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اتفاق رخ داده در نطنز را به عنوان «حادثه» گزارش کرده بود،‌ اما ساعتی پس از آن رسانه‌های اسرائیل از حمله سایبری این کشور به عنوان عامل آن یاد کردند و شدت این حادثه را «بسیار گسترده‌تر» از آنچه که مقام‌های ایران گفتند، عنوان کردند.

پس از آن علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، این حادثه را «تروریسم هسته‌ای» خواند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،‌ هم شامگاه یکشنبه بدون اشاره مستقیم به این حادثه گفت مقابله با تلاش جمهوری اسلامی برای مجهز شدن به سلاح اتمی «عملیات بزرگی» است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در این زمینه به نقل از دو مقام اطلاعاتی نوشته «انفجاری بزرگ» در سایت هسته‌ای نطنز رخ داده و ضربه سختی به توانایی غنی‌سازی ایران وارد کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More